Recensie Pemberley - P.D. James

Oorspronkelijke titel: Death becomes to Pemberley
Vertaling: Mechteld Jansen
Paperback, 301 blz.
ISBN: 978-90-225-6933-7
Engelse uitgave 2011
Nederlandse uitgave 2014

P.D. James, de koningin van de misdaadliteratuur, schreef meer dan negentien boeken, waarvan de meeste werden verfilmd, al dan niet voor tv. Voor haar oevre ontving James de Grand Master Award van de Mysterie Writers of America en de Diamond Dagger van de British Crime Writers Association.
Pemberley is geschreven in het kielzog van Jane Austen's Pride and Prejudice en wekt die wereld weer tot leven!

Voor het lezen van dit verhaal kan het goed zijn eerst Pride and Prejudice van Jane Austen te hebben gelezen, om zo een uitgebreid (sfeer)beeld te hebben bij de gebeurtenissen. Het boek start met een proloog waarin een summiere terugblik wordt geschetst over de familie Bennett en Darcy. In het verhaal wordt het verleden redelijk vaak aangehaald en zorgt ervoor dat ook de 'blanco' lezer het verhaal kan volgen. Het boek is verder onderverdeeld in zes boeken, een aparte indeling.

Al lezend komen we aan bij Elizabeth en Darcy, in het jaar 1803, inmiddels zes jaar getrouwd en ouders van 2 zonen. Ze wonen dicht bij hun familieleden en zijn drukdoende met de voorbereidingen voor hun jaarlijkse herfstbal. Op de avond voor dit feest komt Lydia, het zusje van Elizabeth, onuitgenodigd in een sjees bij hen aan, schreeuwend dat haar man Wickham is vermoord. Darcy en een aantal mannelijke gasten nemen meteen de nodige maatregelen en gaan op onderzoek uit. Ze vinden officier Wickham in het bos, gebogen over zijn vriend kapitein Denny, besmeurd met diens bloed. Hij zegt dat hij zijn vriend heeft vermoord!

Wickham gaat na het politieonderzoek de cel in. In de tussentijd geniet de lezer van de verwikkelingen en commotie die hierdoor ontstaat. Wat is er precies voorafgegaan aan de moord op kapitein Denny en is Wickham wel daadwerkelijk de moordenaar? En wat heeft de geest die op die avond in het bos werd gezien door de dienstmeiden van Pemberley ermee te maken. Na maanden celstraf volgt er eindelijk een rechtszaak. De ontknoping is uiterst verrassend, het is dus zeker lonend om, daar waar het ietwat langdradig dreigt te worden, toch door te lezen.

Het verhaal is in een, typerend voor historische romans, traag tempo geschreven. Dit is ook niet te vermijden en is inherent aan dat tijdsbeeld, de hectiek uit onze tijd staat in schril contrast met de rustige gang van toentertijd. Vooral in de hogere (en adellijke) kringen, waarin formele plichtplegingen aan de orde van de dag zijn. Het is aandoenlijk en heerlijk romantisch hoe de heren hun bezorgdheid voor het welzijn en de veiligheid van de dames voor ogen hebben. Een te fris briesje, net iets teveel inspanning of consternatie kan al zorgwekkend zijn. Ik heb het af en toe met een brede glimlach zitten lezen.

Pemberley is ondanks de misdaad die erin plaatsvindt niet echt spannend te noemen. Wel is het, voor de liefhebbers van Jane Austen (zoals ik), een heerlijk verhaal waarin de sfeer uit het Engeland van weleer en alles eromheen fijn is om te beleven. Vanuit dat perspectief gezien verdient dit boek zeker een aanbeveling.

Het verhaal is verfilmd, op de cover staat: nu een grote BBC serie.
Eens kijken of de beelden die ik bij het lezen voor ogen had kloppen met de serie...