dinsdag 14 oktober 2014

Duo-Recensie In mijn bloed - Milou van der Will

Een Benthe Berg Thriller

Grensoverschrijdende en weergaloze acties door een gekwelde moeder!

Dit boek start met een sterke proloog.
Het doet er niet toe of hij zich schuldig voelt, of er ooit voor uit durft te komen wat hij heeft gedaan. Het geeft allemaal niet meer, want ik maak hem nietig. Ik schakel hem uit. Ik dood hem.

De hardwerkende journaliste Benthe Berg is een sterke persoonlijkheid waar je niet omheen kunt. Ze is met haar man Raoul en dochter Céline vanuit Amsterdam verhuisd naar het kleine dorpje Ringerdam, om hun dochter een veilige jeugd te bieden. Wanneer ze vanuit haar werk begint aan de zaak van de pedofiele leraar Rick V., komt ze er tot haar verbijstering achter dat haar eigen kleine meid ook slachtoffer van hem is.

Hoewel ze persoonlijk betrokken is, is ze niet van plan deze zaak als journaliste los te laten en is vastbesloten ervoor te zorgen dat de pedofiel zijn straf niet ontloopt. Na een onbevredigend vonnis is ze van plan het recht in eigen hand te nemen. Hierin ontziet ze niets en niemand, maar vooral zichzelf niet! Met gevaar voor eigen leven wringt ze zich steeds dieper in de gesloten gemeenschap van Ringerdam. Het dorp sluit haar gelederen en de bewoners lijken hun goede naam belangrijker te vinden dan het berechten van hun dorpsgenoot. Heeft Benthe het in zich om een moord te plegen en zoja, zal ze ermee wegkomen?

Milou van der Will heeft het personage van de journaliste Benthe en haar enorme gedrevenheid sterk neergezet. De handelingen van Benthe roepen gemengde gevoelens op tijdens het lezen. Enerzijds hebben wij respect voor de kracht en doortastendheid van Benthe, zowel als journaliste èn moeder. Anderzijds roept haar eigengereide en niets ontziende gedrag enige wrevel op. Deze gemengde gevoelens zorgen er juist voor dat Benthe geloofwaardig overkomt en karakter krijgt.

Door het hele verhaal heen kregen we enkele vermoedens die ons triggerden door te lezen. Aan het eind bleken we voor een aantal dingen op het goede spoor te zitten, maar wist de auteur toch verrassend onverwacht uit de hoek te komen.

Het is bewonderenswaardig hoe Benthe zich vastbijt in deze zaak, zeker omdat ze ook als moeder persoonlijk hierin betrokken is. Door de tegenwerking in het dorp en de afzijdige houding van de ouders van de andere slachtoffers wordt haar eenzame strijd goed voelbaar. Tevens is het knap hoe Milou erin slaagt begrip op te wekken voor de verschillende reacties van de ouders van de slachtoffers. Deze willen ieder op hun eigen manier het beste voor hun kind en staan daardoor soms lijnrecht tegenover elkaar. Met dit verhaal geeft de auteur dit schrijnende en actuele onderwerp een menselijk gezicht.

Dit is het eerste deel van een serie waarin journaliste Bente Berg de hoofdrol speelt.
Milou van der Will is reeds bezig met het schrijven van het vervolg hierop.

Deze duorecensie is geschreven door Shyama in Boekenland en Connie's Boekenblog voor The House of Books.