vrijdag 31 oktober 2014

RECENSIE NOT THAT KIND OF GIRL - LENA DUNHAM



Dunham geeft zich zonder franje en poespas bloot op een openhartige, geestverruimende en geestige manier!







Lena Dunham is de bedenker, producer en hoofdrolspeler van de HBO-serie Girls. Ik heb deze serie (nog) niet gezien, dus helaas kan ik hier geen persoonlijke mening over ventileren. Wel heb ik door het lezen van Not that kind of Girl een beeld van wat ik ongeveer zou kunnen verwachten. Dunham is een geestige persoonlijkheid die graag buiten de lijntjes kleurt. Ze neemt geen blad voor de mond en vertelt in onverbloemde taal haar levenslessen, die je, zoals op de kaft van het boek met een kwinkslag vermeld, 'vooral niet' moet opvolgen! Ze vindt zichzelf geen expert, geen psycholoog en ook geen diëtist.

Ze start haar literaire debuut met een citaat van Gustave Flaubert, Madame Bovary en daaronder een zin waarmee haar vader haar streng toespreekt:
Wat vorm je de energie die het leven je toewerpt toch razendsnel om tot kunstig gestrikte verzinsels. En dat haar vader gelijk heeft blijkt uit het hele boek! Het hangt volgens mij aan elkaar van de kunstig gestrikte verzinsels, die steevast op de lachspieren werken.

Dunham bekijkt de wereld door een bijzondere bril en schrijft vlot, met een flinke dosis zelfspot en zelfkritiek, over haar leven als twintiger. Ze steekt van wal met: Ik ben twintig en ik haat mezelf. Mijn haar, mijn gezicht, mijn bolle buik. Ik verstop deze haat onder een soort agressieve zelfaanvaarding. Hiermee is de toon gezet voor haar relaas dat 300 pagina's leesplezier verschaft.

De vorm waarin ze haar verhalen heeft gegoten, kun je het best vergelijken met essays, waarin ze door eigenzinnig gebruik van grappige lijstjes en voorbeelden kracht bijzet aan haar gebeurtenissen. Gelukkig kan ze ook serieus zijn, waardoor de balans in het verhaal behouden blijft en ook een andere kant van Dunham laat zien. Ze vertrouwt de lezer zonder schroom heel wat gevoelige en pijnlijke informatie toe. Knap om dat zo naar buiten te brengen, alhoewel ik wel de kanttekening erbij plaats dat ik twijfel of alles wel waarheidsgetrouw is, ze is uiteraard een fantast pur sang.

Door haar verhalen heb ik als lezer direct mijn eigen leven opnieuw in perspectief geplaatst, met de geweldig blije conclusie dat mijn minder extravagante leven me heel goed past! Wat maakt Dunham, al dan niet aangedikt, toch een hoop kommer en kwel mee! Dunham verheugt zich op haar tachtigste haar nietsontziende en allesonthullende memoires te schrijven, wanneer het haar niets meer kan schelen hoe de wereld over haar denkt. Volgens mij doet ze dat nu al..!





Ik heb dit boek mogen recenseren voor Uitgeverij J.M. Meulenhoff, waarvoor dank!

Uitgever: J.M. Meulenhoff
Uitgave: Pocket, 304 pagina;s
Vertaald door: Maaike Bijnsdorp, Lucie Schaap
ISBN: 9789029090414






2 opmerkingen: