maandag 3 november 2014

VERSLAG PUBLIEK INTERVIEW BOEKENBEURS ANTWERPEN 2014



De aanwezige boekbloggers kregen na afloop van het 'rond-de-tafelgesprek' met Sohpie Hannah en Mathew Prichard gratis entreekaartjes voor de Boekenbeurs, die in Antwerpen gaande was. Een mooie gelegenheid voor Shyama in Boekenland om daar dus (voor het eerst!) een kijkje te nemen. We konden daar linea recta naar binnen met onze kaartjes, een fijne luxe!



Het eerste wat me opviel waren de enorme hallen en de broeierige warmte. Het was dan ook ongewoon warm op deze eerste novemberdag en de zon had vrij spel op al het glas rondom. Maar het mocht de pret niet drukken. Na een wandeling door één van de hallen was het alweer tijd voor het publieke interview van Sophie Hannah en Mathew Prichard door een Belgische collega van L&M uitgevers, de Belgische tak van Dutch Media Books.

The story continues ...

Ook tijdens dit interview vertelden Hannah en Prichard een flink aantal anekdotes waar we tijdens de lunch al van hadden mogen genieten. Dat was natuurlijk wel te verwachten van een promotie-interview, maar toch erg prettig om ze voor een groot publiek te zien en horen spreken.

Mathew Prichard en Sophie Hannah
Mathew vertelde onder andere dat zijn oma een bijzonder oog had voor het morele aspect van misdaad en stellig geloofde in gerechtigheid. Tevens was ze dol op puzzels. Van de meeste boeken had ze aantekeningenboekjes, maar heel frappant, van de 'Murder on the Oriënt express' niet. Hij zei dat je die puzzel waarschijnlijk in vier woorden kon oplossen en dat ze dit boek waarschijnlijk achter elkaar heeft geschreven. Mijn fantasie ging met me aan de haal, wellicht heeft Agatha het boek wel geschreven tijdens een reis met de Oriënt express.

Wat ik hier het allerleukste vond, gebeurde aan het eind van het interview. Toen de tijd er bijna opzat en alle vragen waren gesteld door het publiek, stond er een jongetje op dat aangaf nog even wat te willen vragen. Hoe is Agatha Christie op het personage Poirot gekomen?

Het personage Hercule Poirot
Mathew Prichard was, evenals alle anderen en ikzelf, zo verrast over deze leuke vraag dat hij uitgebreid de tijd nam om de jongen antwoord te geven. Ten tijde van de eerste wereldoorlog kwamen er veel Belgische vluchtelingen naar Groot Brittannië, ze waren op de vlucht voor de Duitsers. Agatha Christie zag ze uit de bussen stappen en toen viel met name één Belg haar erg op. Hij was klein van stuk en een beetje gezet, en hij had een eivormig hoofd met een flinke krulsnor. Ze bedacht toen dat ze nog nooit ergens over een Belgische detective had gelezen en zo werd haar personage Poirot geboren, naar het evenbeeld van de voortvluchtige Belg. En met groot succes kunnen we nu achteraf stellen! Wereldwijd zijn er tussen de 3 en 4 miljard boeken van haar verkocht. Wellicht het tweede best verkochte boek ter wereld, op de Bijbel na.

Helaas was mijn energiereserve op en kon ik niet verder struinen op de Boekenbeurs. Volgend jaar wellicht een herkansing!



9 opmerkingen:

  1. Leuk verslagje, volgend jaar idd meer genieten van de hele BB. En dan hoop ik ook weer van de partij te zijn. Niet gaan is echt erg voor mij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een paar uurtjes was precies goed voor een eerste kennismaking met de BB :-)
      Vind het rondlopen in een menigte heel vermoeiend.

      Verwijderen
  2. Leuk verslag Shyama. volgend jaar ga ik weer naar de BB, maar niet zo lang. Net zoals voor jou zijn een paar uurtjes voor mij genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zijn 4 grote hallen Mieke, echt mega !
      Voor mij onbegonnen werk, slopend ;-)

      Verwijderen
  3. Leuk verslag! Ik ben vandaag geweest en in tegenstelling tot zaterdag was het er nu heerlijk rustig en lekker fris!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Annelies! Was voor jou lekker dichtbij om te gaan, leuk! :-)

      Verwijderen
  4. Leuk verslag, ik ben vandaag geweest en het was ook vandaag super warm binnen maar ik vond het wel heel leuk! Ik ga volgend jaar zeker weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De kleine podia waren heel uitnodigend en de onderwerpen heel divers. Helaas zelf weinig tijd gehad om van de boekenbeurs te genieten, omdat ik aan de VBK stand stond te signeren.
    Daarom vind ik het super leuk jouw ervaring te lezen, dan was ik er toch een beetje bij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat je door mijn verslagje nog kunt genieten ervan. Dank je wel :-)

      Verwijderen