dinsdag 18 november 2014

GASTCOLUMN JANNA DE VEEN - DE MINIBIEB

Janna de Veen

Vandaag een gastcolumn van Janna de Veen. Ik heb Janna leren kennen doordat we in dezelfde leesclub zaten voor Den Haag Leest Tiplijst. Omdat ze soms ook zelf schrijft, was ze erg benieuwd naar mijn ervaring met bloggen. Stof genoeg dus voor ons om uren te praten over onze gezamenlijke passie. 


Janna vertelde me dat ze het zo leuk vindt om anderen ook te laten genieten van (haar) boeken. Dat bracht haar op een idee, dat ze al eerder in Den Haag had gezien, en besloot dit plan te realiseren. Lees haar verhaal erover in deze column.

De Minibieb
Toen de eerste minibieb in Den Haag aan de Valkenboskade verscheen, was ik meteen verkocht. Ik wilde ook zo’n kastje in mijn buurt, waar je gratis boeken kunt ruilen, lenen of meenemen. Ik hou van lezen en droomde er als kind al van om de beheerder van een grote bibliotheek te zijn, waar mensen boeken zouden komen lenen en waar ik zelf dan ook zoveel kon lezen als ik maar wilde. Dezelfde middag nog kocht ik een leuk rood kastje op marktplaats. Bij nader inzien bleek mijn impulsieve actie toch niet helemaal handig. Hoe kreeg ik het kastje dat voor binnen was gemaakt waterdicht? Waar ging ik het ophangen? Het was te breed voor aan een paal, maar een geschikte muur had ik niet. Misschien toch zelf een kastje timmeren? De enige beschrijvingen die ik op internet kon vinden, kwamen uit Amerika met afmetingen in foot en inches.


Wat was ik blij toen Fonds1818 aankondigde dat zij voor minibiebs in de regio Den Haag gingen zorgen.  Gemaakt door de sociale werkplaats en met subsidie aangeboden. Dit was mijn kans! Kunstenaar Hilke Lagrand die de prachtigste stadsgezichten, portretten en abstract werk maakt, zou de beschildering voor haar rekening nemen. 



Het duurde even voor ze de beschildering met als thema ‘Een dagje naar het strand’, naar het boek van Heere Heeresma, klaar had. Maar het was het wachten waard. Op de zijkant kwam een gedicht van Judith Herzberg en achterop in het zand schilderde ze mijn favoriete boeken als leestips.















We plaatsten de minibieb aan het pleintje voor ons appartementencomplex, zodat we het kastje vanaf het balkon in de gaten konden houden. De meeste buurtbewoners vonden het een leuk initiatief, maar wel waarschuwde iedereen me dat het in deze buurt nooit lang goed zou gaan met al die vandalen. Zelf had ik daar nooit iets van gemerkt. Ik vond het juist een lekker rustige buurt, met veel oudere mensen. Maar goed dankzij de minibieb hoorde ik nog eens wat over mijn woonomgeving.
Door al die opmerkingen waren de eerste dagen behoorlijk spannend. Maar na een eerste nachtje slapen bleek de bieb er nog gewoon te staan.  Er werden meteen op de eerste dag al vier boeken meegenomen en vijf andere er in gezet. Ik had een gastenboekje in de bieb gelegd en mensen schreven daar keurig in, welke boeken ze hadden meegenomen en naar welk adres. Dat was helemaal niet nodig, maar het was wel interessant om te lezen, waar de bezoekers vandaan kwamen. Later werden er door enthousiaste gebruikers ook leuke opmerkingen in het boekje gezet. De boekenleggers, die op mijn werk boventallig waren verklaard, vonden gretig aftrek.



De eerste weken maakte ik elke dag een foto van de inhoud van het kastje, zodat ik kon zien welke boeken er waren geruild. Het was verrassend om te zien dat de inhoud van het kastje dagelijks verandert. Dat gaat razendsnel. Er zijn vaak interessante boeken bij en in plaats van dat mijn eigen boekenkasten steeds leger worden, komen er alleen maar meer boeken het huis binnen. Datzelfde geld ook voor de minibieb. Bij aanvang was het kastje nog niet helemaal gevuld, maar ondertussen barst het uit zijn voegen. Ik leer genres kennen, waar ik nooit eerder van gehoord heb zoals middeleeuwse detectives. Soms lees ik in het gastenboekje over een boek dat geplaatst is, maar wat op dat moment al lang weer verdwenen is. Het ruilen van boeken gaat ook zonder mijn aanwezigheid gewoon door. Het kastje leidt duidelijk een eigen leven en heeft zijn plaats gevonden. Nog steeds zou ik het liefst een webcam ophangen, om alles in de gaten te houden, maar ik hou me in. 
Minibieb Mariahoeve is te vinden in Den Haag aan het Margarethaland tegenover nummer 180 -192 aan het begin van het parkeerpleintje. Het is 24 uur per dag, 7 dagen in de week open. Minibieb Mariahoeve heeft een eigen facebookpagina, die je kunt liken:  www.facebook.com/minibiebmariahoeve

Kijk voor een minibieb bij jou in de buurt op www.minibieb.nl 

Ik hoop dat jullie hebben genoten van Janna's column. Ik ben haar dankbaar voor deze leuke bijdrage aan mijn blog.
Shyama in Boekenland gaat binnenkort op pad om wat leuke foto's van andere minibiebs uit Den Haag en omstreken te maken. Deze komen dan ook op mijn blog, zodat jullie kunnen meegenieten!

Groetjes,
Shyama in Boekenland


6 opmerkingen: