maandag 24 november 2014

RECENSIE GOUDEN JAREN - ANNEGREET VAN BERGEN

"PURE NOSTALGIE IN WOORD
EN BEELD"

Enkele weken geleden zag ik Annegreet van Bergen in het tv-programma Boeken van Wim Brands, waar ze geanimeerd met hem sprak over dit boek. Gouden jaren zal voor vijftigplussers veel herkenbaars oproepen, soms met een glimlach en wellicht soms ook met enig afgrijzen. Want laten we nou eerlijk zijn, niet alles uit die 'goeie ouwe tijd' was leuk! (Denk aan de vreselijke kou in huizen en de buiten-wc, het wekelijkse bad waarin het hele gezin gebruik maakte van hetzelfde badwater, enorm grote gezinnen die samen een slaapkamer deelden etc.)

Na het lezen van dit boek besef ik des te meer welke luxe ons heden ten dage toevalt. We zijn het zo gewend en zien alles als zo vanzelfsprekend, maar staan er misschien niet vaak genoeg bij stil dat het leven in Nederland nog niet zo lang geleden minder rooskleurig was voor de gemiddelde burger.

De auteur ging op onderzoek naar hoe drastisch ons leven door de ongekend hoge economische groei van de afgelopen halve eeuw is veranderd. Ze spiegelt hierbij het leven van haar overleden oma aan dat van het hare, waarover ze aan het begin van het boek zegt: Ter herinnering aan mijn grootmoeder Gerritje Schukkink, die in 1959 op zestigjarige leeftijd overleed. Zij had haar ogen niet geloofd als ze destijds ook maar een glimp had opgevangen van de manier waarop haar zestigjarige kleindochter leeft.

De ontdekkingen en resultaten zijn verbluffend, het is bijna ondenkbaar dat er in een tijdspanne van vijftig jaar zo ontzettend veel veranderd is in de maatschappij en ons dagelijkse leven zoveel rijker en comfortabeler is geworden. Maar of we van al deze overweldigende luxe nou zo gelukkig zijn geworden is een tweede. Onze gezondheid wordt nu eerder door overdaad dan door tekorten bedreigd, in tegenstelling tot 'toen'.

Gouden Jaren is prettig ingedeeld in hoofdonderwerpen waarin diverse aspecten waarmee we te maken hebben (gehad) worden belicht. Hierin meanderen we tussen heden en verleden, goed onderbouwd met economische gegevens. Haar historische gegevens heeft ze in het boek versterkt door toevoeging van zwart-wit foto's, die de sfeer extra benadrukken. Van Bergen heeft een vlotte schrijf- en vertelstijl. De anekdotes, zowel van haarzelf als die van anderen, verlevendigen het boek en spreken ook tot de verbeelding en/of roepen herinneringen op.

Het is verbluffend dat we het ondanks onze rijkdom en extra vrije tijd steeds drukker hebben gekregen. We 'moeten' van alles en dat geeft een gevoel van onrust en onzekerheid, aldus Van Bergen. Ze heeft ontdekt dat het leven veel aangenamer wordt wanneer je daarop gaat letten. Onthaasten en je vrije tijd niet te vol proppen zijn de sleutel tot kwaliteit en genot van ons leven.

In haar dankwoord noemt ze, naast vele andere betrokkenen bij de totstandkoming van dit boek, tot slot haar vader en verteld dat hij haar leerde de wereld met zijn blik te bekijken: praktisch en nuchter, maar vol verwondering. Voor wie zo kijkt, is er weinig vanzelfsprekend en is bijna alles bijzonder.

Ik heb dit boek mogen lezen als recensie-exemplaar voor uitgeverij Atlas Contact, waarvoor dank!

Via deze link kun je het programma nog bekijken:
VPRO Boeken - (Ann de Craemer en) Annegreet van Bergen