maandag 17 november 2014

RECENSIE LAAT MIJN HAND NIET LOS - MICHEL BUSSI



                            BRUNA BLOGTOUR



"Hypnotiserend spannende psychologie met een subliem plot"



Deze literaire thriller heb ik mogen lezen voor Bruna, in het kader van het Blogtournee, waar ik samen met een aantal collegabloggers aan deelneem. Voor mij was Michel Bussi nog onbekend en dat maakte het extra leuk om kennis te maken met zijn werk. Hij is momenteel één van de populairste auteurs in Frankrijk. Dit is de eerste titel die in het Nederlands is verschenen. Bussi ontving vele literaire prijzen voor zijn werk.

Het psychologische verhaal speelt zich af op het exotische eiland Réunion, een soort bounty-eiland gelijk aan het grotere Mauritius. Deze smeltkroes van culturen trekt veel toeristen aan en moet zijn bestaansrecht voor een groot deel daarvan hebben. Martial, één van de hoofdpersonages, is daar op vakantie met zijn knappe vrouw Liane en hun lieflijke dochtertje Sofa. Op een middag verdwijnt Liane plotsklaps en laat alleen een spoor van bloed achter in hun hotelkamer. In eerste instantie werkt Martial mee met de politie, maar dan slaat hij toch op de vlucht met Sofa. Wat is zijn drijfveer?
De politie komt erachter dat het niet de eerste keer is dat Martial op Réunion is en ziet hem nu als hoofdverdachte voor de verdwijning van Liane. De kleine Sofa wordt meegesleurd in de emotionele achtbaan van de grootste klopjacht ooit op het mooie eiland. Heeft haar vader haar moeder vermoord en loopt ze nu zelf gevaar bij hem?
In dit verhaal komen veel personages aan bod. Politiemensen en hun dierbaren, mensen uit de hotelwereld, andere gasten en uiteraard Martial, Liane en Sofa. Aangezien ik toch al aantekeningen maakte voor mijn recensie, was dat zeer behulpzaam om het overzicht te behouden. Bussi heeft de gebeurtenissen en personages vloeiend in elkaar laten overlopen. Dit is zo'n thriller waarin ik bijna als gehypnotiseerd werd meegezogen, het één leidt tot het ander en sleurt je als lezer mee in een staat van constante nieuwsgierigheid over het verloop.
De enige hapering voor mij was het onderbreken van mijn leesgenot om de woorden uit een Frans dialect in de verklarende woordenlijst achter in het boek op te zoeken. Ik vind zelf een voetnoot onder de betreffende pagina veel vlotter lezen.

Ik ben zeer verrast door de vlotte schrijfstijl en de onderhuidse spanning die door het hele verhaal voelbaar is. De beschrijvingen van de mooie plekken op het eiland geven voor mij een extra dimensie aan het verhaal. De titel is perfect gekozen en wordt al lezende duidelijk. De mooie cover spreekt ook boekdelen. Ik ben blij en dankbaar dat ik door Bruna kennis heb mogen maken met het werk van Bussi.  De psychologische thriller is bij mij altijd al favoriet. Een schot in de roos dus!






Genre:      Literaire Thriller
Uitgever:  Signatuur / A.W. Bruna
Uitgave:   Paperback, 338 pagina's, 11 november 2014
ISBN:       9789056725072
Ook verkrijgbaar als e-book




5 opmerkingen:

  1. Mooie recensie Shyama. En een boek met een sterk psychologische ondergrond is ook mijn favoriet. In welk genre dan ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Al de boeken van Michel Bussi zijn de moeite waard !

    BeantwoordenVerwijderen