zaterdag 7 maart 2015

RECENSIE DE GLORIEDAGEN VAN WALTER GOM - MARCEL VAARMEIJER




"Hilariteit en ontroering in een verrassend originele setting"




De flat boven Iris Hauser, een zesentwintigjarige secretaresse, staat al enige tijd leeg. Wanneer zij een geluid hoort en inbrekers vermoedt, snelt ze met haar reservesleutel naar boven. Zo stormt ze met haar enthousiasme het huis en het leven van Walter Gom binnen. Walter is een aparte man met een gebruiksaanwijzing die haar nieuwsgierigheid prikkelt. Hij blijkt daar al drie maanden te wonen, gaat de deur nooit uit en wil vooral niemand tot last zijn. Zijn warme maaltijden en boodschappen worden door de butler van zijn rijke moeder gebracht. 

'Een diploma kreeg ik niet, zoals de meeste leerlingen uit mijn klas. Wel een getuigschrift en een evaluatiegesprek met een psychiater. Ik vrees dat een normaal leven er niet in zit voor uw zoon, zei de psychiater. ..... Daarmee kwam er een einde aan het evaluatiegesprek en lag mijn toekomst vast: ik bleef in mijn kamer wonen en zou voortaan door het leven gaan als Walter Gom, een man zonder talent'.

Wonderwel lukt het Iris om steeds meer contact met Walter te krijgen. Wanneer hij haar, tot haar verbazing, met zijn vreemde advies aan een betere baan helpt, ontstaat bij Iris het ludieke idee om samen een adviesbureau te beginnen. Iris zou Iris niet zijn als het haar niet zou lukken om Walter te overreden mee te doen. Hun BIB (Briljante Ideeën Bureau) gaat van start, met dien verstande dat Walter voor de buitenwereld anoniem blijft. Walters adviezen brengen grote successen, BIB verovert Nederland. De gloriedagen van Walter Gom zijn aangebroken.

Hun clientèle is van alle rangorden. Wanneer een minister door Walters nogal vrijzinnige advies in de problemen raakt, is het er de Nederlandse journalisten, de paparazzi, alles aan gelegen om achter de identiteit van Walter Gom te komen. De beloning op tips wordt steeds hoger. Zullen ze Walter ontmaskeren?

Wat een heerlijk verhaal, ik heb genoten, gelachen en ontroerd meegeleefd. Marcel Vaarmeijer heeft een geweldig verhaal geschreven dat bij de liefhebbers van de Rosie verhalen van Graeme Simsion extra in de smaak zal vallen. Eigenlijk moet iedereen De gloriedagen van Walter Gom lezen, het is bijzonder verfrissend en hilarisch. 

Vaarmeijer heeft met zijn zeer vlotte pen en humor mijn aandacht weten te pakken en vast te houden. Er zit een prettige vaart in het verhaal, het zakt nergens in en noopt alleen maar tot doorlezen. Hij heeft zich zo goed ingeleefd in de denkwereld van Walter, waardoor mij het vage vermoeden bekruipt dat hij er ervaring mee heeft. Walter Gom doet je verlangen naar meer van zijn sublieme perikelen. Ik hoop derhalve dat er snel een vervolg komt.





Ik was op uitnodiging van Marcel Vaarmeijer aanwezig bij de boekpresenstatie van De gloriedagen van Walter Gom. Je kunt mijn verslag met foto's hier zien.

De gloriedagen van Walter Gom - Marcel Vaarmeijer
Uitgever: Luiting Sijthoff (L.S. Amsterdam)
Uitgave : Paperback / Softback, 336 blz.
ISBN     : 9789024565610
Febr. 2015







Geen opmerkingen:

Een reactie posten