woensdag 17 juni 2015

BÜHNE, TIJDSCHRIFT VOOR LITERATUUR / CULTUUR

Shyama in boekenland, uitgeverij aspect, perry pierik, bühne recensie

Lieve Lezers,

Als rasechte lettervreter speur ik altijd naar parels in Boekenland. En zo stuitte ik via FaceBook op de pagina van Bühne, een nog jong literair- en cultureel tijdschrift, waarvan het eerste nummer in het najaar van 2014 verscheen.


Bühne wordt twee keer per jaar - in het voorjaar en najaar - uitgebracht door Uitgeverij ASPEKT te Soesterberg. Ik kreeg op mijn verzoek de eerste twee nummers toegestuurd.

Dit mooie compacte tijdschrift wordt uitgebracht in de vorm en afmeting van een boek met een luxe glossy omslag, opgeluisterd met zwart-wit illustraties en foto's. Ik werd verrast door de mooie poëzie, ook door die van Perry Pierik, directeur/eigenaar van de uitgeverij en tevens redactielid. Zijn gedichten zijn gebaseerd op de persoon die op de betreffende omslag staat afgebeeld, zoals Lilith op het tweede nummer.

'Draaiende curven 
van schoonheid
en verleiding,
spiegelen
een 
horizon
buiten bereik'

"Dit is de eerste strofe van het openingsgedicht Lilith door Perry Pierik, voor het tweede nummer van Bühne. Het gedicht gaat over verleiding, die van de oervrouw, de Oudtestamentische Eva, maar ook in bredere zin: verleiding als drive voor overgave, die nooit zonder gevaar is."

Ik ben weg van dit gedicht, dat met weinig woorden zoveel gevoel weergeeft.

Verder staat er in het tweede nummer onder andere een interessant artikel van Maran Olthoff over Roald Dahl. Zij was jarenlang zijn vaste redacteur voor Nederland. Extra leuk en informatief voor mij, als fan van zijn werk, om te lezen over de man achter de succesvolle boeken en films.

Bovenstaande is uiteraard maar een kleine greep uit Bühne om jullie een inkijkje te geven. Er staat veel meer moois en informatiefs te lezen. Ik ben persoonlijk enorm enthousiast over dit pareltje in Boekenland, een mooie aanvulling om naast mijn boeken te lezen.

Bühne staat voor kwalitatieve literaire- en culturele poëzie en proza. Door de boekvorm is het tijdschrift ook mooi als bewaarexemplaar. Bij mij pronken ze nu in de woonkamer, zodat mijn langskomende (boeken)vrienden er ook kennis mee kunnen maken.

Ik zag dat Bühne ook een eigen website heeft. Neem er eens een kijkje. Ik zag tevens op de facebookpagina van Bühne dat er al druk aan het derde nummer wordt gewerkt.

Ik kijk er al naar uit!




Groetjes,
Shyama in Boekenland




Geen opmerkingen:

Een reactie posten