maandag 29 juni 2015

RECENSIE VERMIST - SOPHIE McKENZIE


Vermist is een meervoudig bekroonde jeugdthriller, onder andere met de Ted House Book Award. Het kwam in 2006 in het Engels uit als McKenzie's debuut, met als oorspronkelijke titel 'Girl, Missing'. Inmiddels heeft ze meerdere titels op haar naam. Bij Uitgeverij De Fontein verscheen dit voorjaar de vertaalde Nederlandse versie 'Vermist'.


Lauren buigt zich over de schoolopdracht aan het begin van het nieuwe schooljaar, met als vraag: Wie ben ik? Voorheen schreef ze over haar uiterlijke kenmerken, blond haar en blauwe ogen. Maar de opdracht gaat nu over het innerlijk, over interesses.

'Hoe kun je nou weten wie je bent als je niet weet waar je vandaan komt? En ik heb geen idee waar ik vandaan kom. Ik ben geadopteerd toen ik drie was.'

Lauren probeert steeds weer haar ouders uit te horen over waar ze vandaan komt, maar haar moeder weigert steevast te antwoorden en bij haar vader vangt ze ook bot. Haar vriend Jam is de enige die bereid is haar te helpen, maar waar beginnen ze met zoeken naar haar verleden?

Dan komt Lauren op het idee om op internet te zoeken en stuit op een verontrustend opsporingsbericht. Hiermee komt er bij Lauren een plan op waarbij ze gesteund wordt door Jam. Dit plan is niet zonder gevaar en risico's .... Lees in Vermist hoe het verder gaat en of Lauren haar biologische ouders terug zal vinden.

Sophie McKenzie heeft haar inspiratie voor deze jeugdthriller uit het dagelijks leven gehaald. In haar dankwoord schrijft ze dat dit verhaal begon op internet, op www.baaf.org.uk (de site van de Britse vereniging voor adoptie en pleegzorg), www.missingkids.com, www.ukadoption.com en de online werboeken van de staat van Vermont, www.leg.state.vt.us./statues. Ze heeft dus een flinke research gedaan om het verhaal over Lauren's zoektocht te ondersteunen.

Het verhaal leest vlot vanwege de ongekunstelde schrijfstijl van McKenzie. Wellicht ook boeiend voor mensen/lezers die op welke wijze dan ook met adoptie c.q. vermissing te maken hebben (gehad). Qua diepgang en spanning laat het voor mij als doorgewinterde lezer wat te wensen over. Ik beklemtoon hierbij dat ik het verhaal heb gelezen vanuit de ogen van een volwassene, derhalve adviseer ik om het vooral zelf te lezen, aangezien het hier een jeugdthriller betreft. 

Achter in het boek staat een leuk interview met de schrijfster, dat heel eenvoudig middels vraag en antwoord is weergegeven. Leuk om als extra informatie te lezen.




Vermist - Sophie McKenzie
Genre: Jeugdthriller
Uitgever: De Fontein
Uitgave: hardcover
Verschenen: voorjaar 2015

De Boektrailer



Geen opmerkingen:

Een reactie posten