vrijdag 10 juli 2015

RECENSIE 100 GELUKKIGE DAGEN - FAUSTO BRIZZI



"Brizzi slingert je emoties alle kanten op, lach en traan worden gevangen in bitterzoete momenten. Leesgenot met hoofdletters, een sublieme mustread!"




Het boek start met deze mooie diepzinnige tekst:
"Als ik rijk was, zou ik een groot deel van de dag languit in een zachte luie stoel doorbrengen en aan de dood denken. Maar ik ben arm en kan er alleen in mijn vrije uurtjes aan denken, of stiekem."

Dit zet de toon voor het onderwerp van deze roman, waarin Lucio Battistini, net nadat hij vanwege een slippertje door zijn vrouw het huis is uitgezet, te horen krijgt dat hij terminaal is door kanker. Hij kiest optimistisch ervoor de ziekte deel van zijn leven te maken en noemt hem heel vriendelijk zijn vriend Fritz. 

"Dit verhaal gaat over hoe ik de laatste honderd dagen van mijn verblijf op de planeet Aarde heb beleefd in gezelschap van mijn vriend Fritz. En hoe het, tegen alle verwachtingen en elke vorm van logica in, de gelukkigste dagen van mijn leven waren."

In een Zoff-schrift gaat hij bijhouden wat zijn doelen zijn, met als hoofddoel het terugwinnen van Paola, zijn vrouw en grote liefde. Dat dit niet zonder slag of stoot zal gaan is wel te raden, maar Lucio is er op zeer originele wijze alles aan gelegen om haar liefde te herwinnen. Oh oh .. zal het hem lukken? Paola is een zeer standvastige dame die niet snel vergeeft en al helemaal niet vergeet.

Lucio neemt ons mee op zijn laatste honderd dagen en geeft soepel een terugblik in zijn leven, over zijn beroep als trainer van een waterpoloteam en natuurlijk over zijn privéleven. Hij gebruikt hierbij enorm veel hilarische anekdotes en fragmenten en uitweidingen over uitvindingen die steevast te herleiden zijn naar de befaamde Leonardo da Vinci, die hij "de Toscaanse Willie Wortel" noemt, en ook de "Multitaskende Toscaan"

Dat familie en vriendschap een niet onbelangrijke rol in Lucio's leven spelen komt heel mooi naar voren in dit verhaal, dat bol staat van heerlijke doldwaze complotten en gebeurtenissen.

Fausto Brizzi is een Italiaanse scenarioschrijver en regisseur van 'bittersweet' romantische comedy's. Zijn werk is vooral geliefd vanwege het onbetwiste Italiaanse levensgevoel en de sterke psychologische diepgang. Van deze debuutroman 100 gelukkige dagen wordt een grote publieksfilm gemaakt.

Ik had nog niet eerder van Brizzi gehoord en was na het lezen van bovenstaande tekst op het boek bijzonder benieuwd, het klonk veelbelovend. En dat is het dus ook! Ik heb me laten meevoeren op zijn 100 gelukkige dagen en heb echt bitterzoet genoten, met een hik van de lach afgewisseld met een brok in mijn keel van ontroering.

Wat kan Brizzi schrijven! Ik heb het verhaal beleefd alsof ik erbij was, de ups en downs zijn intens, scherp, zeer geestig en helder neergezet. Brizzi beschikt over een meesterlijk groot verbeeldingsvermogen en weet dit perfect over te brengen. LEESGENOT met hoofdletters.

Het boek leest alsof hij het aan je voorleest of het verhaal heel persoonlijk aan je verteld, een bijzondere leeservaring die direct binnenkomt en beklijft. Heel origineel is ook zijn interactie met de lezer door zijn opdrachtjes en daarvoor bestemde blanco bladzijden in het boek. Ik beoordeel dit boek met het maximum toe te kennen sterren met een dikke plus erachter! Jammer dat zes sterren niet kunnen ...





Youtube Trailer door videoproductiebedrijf HardZout gemaakt in opdracht van Luitingh-Sijthoff. Hierin geven willekeurige Amsterdammers antwoord op de vraag wat zij zouden doen als ze nog 100 dagen te leven hadden.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten