dinsdag 14 juli 2015

RECENSIE EEN GOED JAAR - ROBYN CARR

"Een verrassend realistische roman vol ontroering en humorvolle ontspanning"

Dit verhaal gaat over vier hechte Amerikaanse vriendinnen die een onvergetelijke zomer krijgen.

Cassie heeft geen familie meer en woont met haar hond Steve in een flatje. Ze werkt als verpleegkundige op de Spoedeisende hulp (SEH) in een ziekenhuis, waar ook vriendin Beth werkzaam is als arts. Na een date waar ze op het nippertje werd gered van een nare ervaring is ze er klaar mee. Vanaf nu alleen nog vriendschap met een man, haar vertrouwen is teveel geschaad.

Julie is getrouwd met haar jeugdliefde Billy, een stoere en knappe brandweerman die zich een slag in de rondte werkt om hun gezin met drie kinderen te onderhouden. Inmiddels stapelen de rekeningen zich op, ondanks Julie's strakke boekhouding. Haar paniek is compleet wanneer ze erachter komt dat ze zwanger is van hun vierde kindje .... hoe zal dit zich manifesteren in hun al benarde financiƫle positie?

Marty is getrouwd met de Italiaanse Joe en moeder van hun zoon. Joe is een collega van Billy. Joe neemt alles voor lief, tot grote ergernis van Marty. Verwacht ze teveel van hem en zal hun huwelijk al deze irritaties doorstaan?

Beth staat altijd klaar voor haar vriendinnen, maar wanneer ze zelf voor de tweede keer getroffen wordt door een ingrijpende ziekte, houdt ze het stil voor hen. Wat zijn haar beweegredenen om haar trouwe vriendinnen niet om hulp te vragen?

Een goed jaar is een vlotte roman die zo uit het leven gegrepen lijkt en vloeiend verteld wordt vanuit het perspectief van de vier vriendinnen. Alledaagse herkenbare problemen zoals financiƫle zorgen, ziekte, relatieproblemen en onzekerheid zijn samengebundeld in een verhaal omkranst met onvoorwaardelijke liefde. Robyn Carr heeft dit in balans gebracht met een fijne humor die door het verhaal heen sijpelt en het in perspectief plaatst.

Ontspanning en ontroering houden de lezer enkele uren in de greep. Vriendschap en liefde zijn de rode draad in het verhaal, het cement tussen verschillende mensen die door dik en dun voor elkaar willen zorgen.

Ik vind het een verrassend mooie roman die binnenkomt en raakt door de realiteit waar we allemaal weleens mee te maken krijgen. Robyn Carr is een bestseller-schrijfster in New York (VS), maar ik moet bekennen dat dit het eerste boek is dat ik van haar heb gelezen, op uitnodiging van Harlequin uitgevers. Deze uitgeverij, die ik alleen kende van de zoetsappige Bouquetreeksboekjes waar ik geen enkele affiniteit mee heb, heeft me verbaasd met deze roman van Robyn Carr, die oorspronkelijk in 2010 uitkwam in de VS en dit jaar bij ons in Nederland in vertaalde versie. Het is, ondanks dat het geen hoogdravende literatuur is, beslist een aanbeveling voor uren fijn leesplezier, perfect voor de vakantie.

Een goed jaar - Robyn Carr
Uitgever : Harlequin Holland / HarperCollins Holland Oorspronkelijke titel: A Summer in Sonoma, 2010 Nederlandse Eerste druk 2015
Uitgave : paperback, 350 blz.