vrijdag 25 september 2015

BOEKPRESENTATIE MARITA VAN DER VYVER – KOUD OPGEDIEND

Lieve lezers,
Zoals ik reeds op mijn facebook-pagina Shyama in Boekenland aankondigde, was ik gisteren, donderdagmiddag 24 september, in Amsterdam voor de boekpresentatie van Koud opgediend, geschreven door de Zuid-Afrikaanse Marita van der Vyver.





De presentatie was bij haar uitgever Orlando - Jacqueline Smit in haar boekwinkel Boekalicious.  Een klein gezelschap genodigden kwam daar vanaf 17.00 uur samen voor de presentatie, waarbij Eva Posthuma de Boer het eerste exemplaar van Koud opgediend zou gaan overhandigen aan Marita, die eerder de romans Vergenoeg en Stiltetijd, en twee kookboeken over de Provence schreef. 




Terwijl de regen buiten met bakken uit de hemel kwam, werden we binnen warm onthaald door Jacqueline. Iedereen genoot in de knusse winkel van de lekkere hapjes en drankjes.



Ik ontwaarde al snel Eva Posthuma de Boer in het gezelschap. Zij is schrijfster en culinair journaliste (oa Het Parool). Het toeval wilde dat ik van de week haar nieuwste boek Ica kado kreeg van een lieve vriendin. Ik had het boek mee voor het geval ik het kon laten signeren. Het verhaal gaat over Connie Palmen, die ik literair enorm bewonder. Ik heb haar vorige week mogen ontmoeten in Den Haag. Deze passie deel ik met Eva, evenals haar passie voor koken. En in mijn exemplaar van Ica pronkt nu haar signatuur.



Maar ik dwaal af, terug naar datgene waar ik voor kwam, de presentatie van Koud opgediend. Eva begon deze met een leuk gesprek met Marita, die er fantastisch fleurig uitzag. Een Zuid-Afrikaans zonnetje op een sombere Hollandse dag. 


Marita gaf aan het Nederlands op voldoende niveau te verstaan, maar vreesde onacceptabele fouten te maken in een gesprek, waarop beide dames vlot overstapten in het Engels. 



Ze vertelde dat ze ook Nederlandstalige boeken leest, ze mist weleens wat nuances, maar het lukt haar redelijk. Ze is blij met het internet, voorheen gingen de vertalingen van haar boeken via een lange weg van brieven naar de betreffende buitenlandse uitgevers.

De oorspronkelijke titel van Koud opgediend in het ZuidAfrikaans is 'Dis koue kos, skat'. Het is uit het Afrikaans vertaald door Riet de Jong-Goossens en de veelzeggende kleurrijke cover/omslag is het ontwerp van B'IJ Barbara. Marita vertelde dat Eva het Zuid-Afrikaans als 'babydutch' betiteld. Eva vindt de titel Koud opgediend veel serieuzer klinker dan de Afrikaanse titel. Het is een 'wraakroman' zegt Marita, vandaar de wat formelere Nederlandse titel.


De roman gaat over een bedrogen echtgenote, Clara, wiens man haar verlaat voor een jongere vrouw, knap, slank en blond. Het beschrijft het proces waar ze daarna doorheen gaat. Clara is culinair journaliste en vindt houvast in koken, eten en drinken. Verder ga ik niet op de inhoud in, want er komt nog een recensie van Koud opgediend op mijn blog. Daarin zal ik meer vertellen, uiteraard zonder spoilers, zodat jullie fijn zelf van het boek kunnen genieten. Ik heb het reeds gelezen!



Marita vertelde dat ze in elk van haar boeken iets probeert dat ze nog niet eerder heeft geprobeerd. Soms tot frustratie van haar uitgevers. Voor de briefvorm in Koud opgediend heeft ze zich laten inspireren door Dangerous Liasons, waarin het motto ook wraak is, "revenge is a dish best served cold"! Daar begon het allemaal mee. Maar aangezien we tegenwoordig bijna geen brieven schrijven, maar gebruik maken van moderne technologie, heeft ze zich ook daarvan bediend voor haar 'briefroman'.

Het interview ging nog even door en we leerden Marita wat beter kennen. Ze komt op mij over als een warme persoonlijkheid met een prettig gevoel voor humor, die herkenbaar terugkomt in haar roman. Ze nam het eerste exemplaar met waardering in ontvangst en ging er relaxed bijzitten voor het signeren en een babbel met haar gasten.


Ik heb genoten van de kennismaking, de presentatie en de borrel.

Groetjes,
Shyama in Boekenland










Geen opmerkingen:

Een reactie posten