maandag 26 oktober 2015

KOOKBOEKPRESENTATIE ZOALS ALLEEN OMA DAT KAN - DANNY JANSEN - 24KITCHEN / BRUNA / PAAGMAN


Afgelopen donderdagavond (22 oktober) was ik met mijn man Frank bij de Haagse boekhandel Paagman aan de Fred voor de presentatie van Zoals alleen oma dat kan, het nieuwste kookboek van Danny Jansen met authentieke familierecepten uit de Indische keuken, uitgegeven door A.W. Bruna uitgevers.

De cover van het boek

Vorige week ontving ik van de uitgever een exemplaar van dit boek met de prachtige kleurrijke cover waarop afbeeldingen staan van de kooksessies zoals op 24Kitchen uitgezonden. Het nodigt uit om meteen door te bladeren en te lezen, wat ik dus ook direct deed. Ik werd aangenaam verrast!



Danny Jansen
Danny Jansen is reeds bekend van het 'tv-programma 24Kitchen' en hij kookt sinds de start de sterren van de hemel met heerlijke Aziatische gerechten. Hij groeide op als zoon van een Indische vader en Nederlandse moeder tussen de rijst en de boerenkool.

Al vroeg belande hij in de keuken, waarna hij in verschillende restaurants kookte. In 2014 verscheen zijn eerste boek Danny's Azië. Hij presenteerde onlangs het succesvolle 24Kitchen-programma Zoals alleen oma dat kan, waaruit dit kookboek tot stand is gekomen.

Danny en Francesca

Francesca van Berk, oprichter van 'Francesca Kookt' en mede-auteur in spé bij Bruna, opende de avond en leidde het gesprek op een gezellige ongedwongen manier, waarbij ze de aanwezige oma's ruimschoots aan het woord liet. 


Van de zes oma's ontbrak oma Paula, die helaas andere verplichtingen had, maar gelukkig 'vervangen' werd door haar kleindochter.


Danny en de kleindochter van oma Paula

Danny is fervent verzamelaar van antieke kookboeken en heeft een enorme passie voor eten.  Hij gaat echt voor de ziel van het gerecht, hij geniet erg van eten met vrienden en familie. In dit nieuwe boek is hij heel erg op zoek gegaan naar de culinaire geheimen die de Indische oma's in zich meedragen. Het gaat hierbij om recepten die van generatie op generatie meegaan en die niet verloren mogen gaan.

Deel van de volle zaal bij boekhandel Paagman

Danny had, toen hij zoveel stoelen opgesteld zag in de zaal, niet durven verwachten dat er zoveel mensen voor hem en zijn nieuwe boek zouden komen. Voor hun deelname en medewerking zette hij alle oma's ontzettend lief en respectvol in het zonnetje, de oma's zaten te glunderen en gezellig door elkaar te praten.

Er waren tien oma's in de tv-afleveringen, maar het was helaas niet mogelijk alle tien in het boek een plekje te geven, vanwege logistieke redenen. Danny vindt dat persoonlijk heel jammer, maar is desondanks dankbaar dat hij met deze zes oma's het boek heeft mogen maken. Bij alle oma's staat hun speciale tip in een leuk kader onder een persoonlijk stukje over hen vermeld in het boek.

Danny met de oma;s
Het idee voor de aanpak van het programma en het boek is ontstaan door een oom van hem, met wiens tante Danny zou gaan koken. Helaas overleed die 'oma' en zijn oom wees hem erop om toch iets te gaan doen met familierecepten. Danny vindt dit een mooie basis voor later aangezien hij zijn beide oma's helaas niet echt heeft leren kennen omdat ze vrij vroeg zijn overleden.

Zijn intentie is om de warme familiebanden binnen de Indische families te laten zien. De reportages en serie zijn binnen vier dagen tot stand gekomen, een recordtijd waarin hij soms wel twee keer achter elkaar warm stond te eten. Dat lijkt me overigens geen straf met dit heerlijke eten ... :-)

Danny had een crew mee die zeer gastvrij rondging met hapjes waarvan de recepten allemaal in het boek staan. 

Compilatie van de crew en de hapjes

Het boek is mooi vormgegeven en voorzien van schitterende kleurenfoto's die de sfeer en de gerechten enorm ten goede komen. De gezellige familiebijeenkomsten met tafels vol verrukkelijke gerechten die bijna tastbaar zijn via de foto's deden me enkele uren genieten van dit boek ... en wekten mijn eetlust op! Er is overigens opvallend veel aandacht besteed aan de layout van de foto's waarop prachtig stijlvol serviesgoed, stoere tafels, bestek etc. staan.

Danny start het boek met een eerbetoon aan zijn Indische oma Prul, die eigenlijk Eleonora heette. Daarover schrijft hij in zijn boek: "Mijn enige herinnering aan haar is de geur van haar keuken. Gebakken pasteitjes, de geur van trassi of van een pruttelende rendang. Heerlijk. Ik heb nog een paar recepten die ze zelf heeft opgeschreven, in haar typische omahandschrift. Ik zou zo graag willen dat mijn oma er nog was, vooral bij speciale familiegelegenheden en feestdagen". 

Gelukkig was zijn moeder aanwezig bij de presentatie. Ze kreeg evenals de oma's een prachtige bos bloemen van hem.

De moeder van Danny

Hij is van mening dat koken en eten verbroedert, in alle culturen. Hij heeft gemerkt dat de oma's het liefst koken om anderen te laten genieten. Van hen heeft hij geleerd dat de belangrijkste ingrediënten gevoel en liefde zijn. Duidelijk is dat de oma's op gevoel koken, 'Kira Kira' oftewel 'ongeveer'. Maar geen vrees, in het boek zijn de benodigde hoeveelheden kruiden en specerijen vermeld bij de gerechten, waardoor iedereen in staat is ze te bereiden. 










Leuk feit vind ik het verhaal over de oorsprong van de rijsttafel, dat als gezellige gespreksstof kan dienen. Ik ben dol op lekker eten, maar niet op pepertjes. Dat Indisch eten pittig kan zijn is bekend. Danny heeft de mate van pittigheid in het boek duidelijk aangegeven door de recepten te voorzien van de afbeelding van 1, 2 of 3 pepertjes. Ik denk dat voor mij een stukje van een pepertje al volstaat per gerecht. Ik vind het veiliger om er sambal bij te serveren. We kregen trouwens allemaal een potje sambal mee.




In het boek zijn de ingrediënten duidelijk aangegeven, met waar nodig direct de Nederlandse begrippen achter de Indische, waardoor je in no-time je boodschappenlijstje klaar hebt en in een keer alles kunt kopen bij de toko. Erg fijn, want ik ben zo enthousiast over dit prachtige kookboek dat ik heel snel wat heerlijks eruit wil bereiden voor vrienden en familie. Er staan, naast de geweldige recepten van de oma's, ook lekkere recepten van Danny in.

Danny signeert zijn boek voor mij

Iedere oma kreeg een exemplaar van het boek uitgereikt en het werd een supergezellige happening. Terwijl de boeken door zowel Dany als de oma's werden gesigneerd, werd er gelachen, gegeten en gedronken. 


Leuk wat hij geschreven heeft



Het voelde als een warm bad, een bijna ongekende presentatie en gastvrijheid in Boekenland, die ik vorig jaar maar één keer eerder op deze manier heb mogen meemaken. Paagman was voor één avond omgetoverd in een exotisch oord met dito keuken. En het bleef nog lang gezellig ... 


Ik ben erg enthousiast over dit kookboek lieve lezers, ik hoop dat ik jullie heb geïnspireerd dit mooie boek te raadplegen voor het bereiden van heerlijke Indische gerechten, die heel ongekunsteld en duidelijk zijn weergegeven. 

Laat je verrassen en ga lekker aan de slag in de keuken. Kook zoals de oma's dat doen, op gevoel, kira kira :-)

Hartelijke groet,
Shyama in Boekenland








Geen opmerkingen:

Een reactie posten