donderdag 10 december 2015

RECENSIE EEN EENZAME KERST? - AMANDA PROWSE / AERIAL MEDIA COMPANY




"Een eenzame Kerst? is een fijne feelgoodroman met een verrassend diepgaande twist die het verhaal een goede balans geeft"





Ik heb geen moeder gehad die een vangnet voor me was of een vader tegen wie ik kon opkijken. Ik ben opgegroeid zonder een vader, zonder stabiliteit en zonder een bed dat helemaal van mij was.

De Engelse Meg is grotendeels opgegroeid bij pleeggezinnen. Ze heeft geen fijne herinneringen aan kerst met haar eigen familie. Ze droomt er al jaren van om ooit met haar eigen gezin een prachtige kerst te hebben, met een echte kerstboom, een mooi gedekte tafel met een prachtig wit tafelkleed en cadeautjes bij de open haard. Ze hunkert naar geborgenheid en gezelligheid, een groot gemis in haar eigen jeugd.



Maar het loopt helaas anders dan gedroomd. Ze verliest haar partner van wie ze net zwanger is en zal haar zoontje Lucas alleen moeten grootbrengen. Ze heeft haar moeder in geen jaren gezien, maar het gemis is altijd op de achtergrond aanwezig. Meg's jeugd heeft er niet toe bijgedragen om een zelfverzekerde vrouw van haar te maken.



Door haar werk bij Plum Patisserie en haar flat boven de bakkerij vindt Meg langzaam haar draai. Haar kleine Lucas is het zonnetje in haar leven. Dan staat alweer de zoveelste kerst voor de deur. Ze vraagt zich vertwijfeld af of het weer zo'n eenzame kerst voor hen beiden zal zijn. Is het de moeite waard om het huis te versieren voor hen alleen? Meg wil dolgraag een echte relatie, geen wervelwindaffaire die niet goed is voor haar ziel. Zal het haar dit jaar gegund zijn? Lees het boek en ontdek het antwoord.

Dit is de eerste roman van Amanda Prowse die ik heb gelezen. Het is een heerlijk toegankelijke roman waarin tot mijn verrassing enkele mooie passages met diepgang zitten, die ervoor zorgdragen dat het verhaal niet overhelt naar een banale stuiverroman. Prowse's schrijfstijl en taalgebruik zijn soepel, ze weet de sfeer en gebeurtenissen goed te pakken, waardoor ze je inlevingsvermogen weet te prikkelen.

Ook leuk dat de titel als vraag is gesteld, zal het weer een eenzame Kerst zijn? Dit schept verwachtingen, waarbij Prowse eenzaamheid, gemis, liefde en verdriet samen weet te brengen in een verhaal dat vlot leest. En dat het af en toe wat voorspelbaar is, nemen we in dit geval op de koop toe.

Deze feelgoodroman Een eenzame Kerst? is een aanrader voor iedereen die een paar uur ongedwongen comfortabel wil wegkruipen en genieten van een verhaal waarin het verlangen naar geborgenheid, warmte en gezelligheid centraal staan. Tevens een mooie cadeautip voor de feestdagen.

Binnen de categorie feelgoodromans vind ik Een eenzame Kerst? door de thema's die ik reeds noemde en de karakterontwikkelingen één van de betere verhalen. Derhalve mijn beoordeling.





Let op: er gaat meteen een winactie online voor een exemplaar van Een eenzame Kerst, aangeboden door Aerial Media Company. Waarvoor dank aan hen!

EEN EENZAME KERST? - AMANDA PROWSE
Oorspronkelijke titel: Christmas for One 
Uit het Engels vertaald door Suzanne Braam
Uitgever: Aerial Media Company
Uitgave  : Paperback, 314 pagina's
2015



2 opmerkingen: