woensdag 10 februari 2016

RECENSIE DE 9 DAGEN VAN RABBIT HAYES - ANNA McPARTLIN / A.W. BRUNA UITGEVERS


Dit boek heb ik gelezen in het kader van de blogtour van A.W. Bruna Uitgevers.


McPartlin start met een stuk aan haar lezers waarin ze verteld dat ze voor dit boek werd geïnspireerd door haar grappige, dappere moeder, een briljante muziekband, hun tragische verlies, de steun van liefdevolle families en blijvende vriendschappen.



Dit geeft de essentie van het levensverhaal van Rabbit Hayes in een notendop weer. Rabbit (troetelnaam door haar vader gegeven, inmiddels noemt iedereen haar zo) heeft een fijne familie en vriendenkring. Dan slaat het noodlot toe, ze krijgt de diagnose borstkanker en schrijft erover in een blog:

"Ik hou van mijn leven. Ik hou van mijn familie, mijn vrienden, mijn werk en, vooral, mijn dochtertje. Het leven is voor iedereen zwaar, maar ik ben een van de geluksvogels. Ik zal dit overwinnen."

En dat lijkt ook te gebeuren, totdat de ziekte terugkeert en het steeds slechter met haar gaat. Desondanks laat ze zich niet uit het veld slaan en trekt haar eigen plan. In de tussentijd lees je, deels middels flashbacks, over haar diepe liefde voor Johnny Faye, haar dochter Juliet, haar vrienden en haar kleurrijke familie.

De verhalen over hen zijn vloeiend aaneengeregen in Rabbit's levensverhaal. Ze plaatsen haar plek in hun leven in perspectief en maken gebeurtenissen des te indringender. McPartlin heeft de levenslijnen intens met elkaar verbonden en heeft met humor een frisse noot aangebracht, waardoor het indringende verhaal niet neerslachtig of zwaar beladen is.

Rabbit Hayes drukt je met de neus op de feiten om van de kleine dingen in het leven te genieten. We hebben het verloop van het leven niet in de hand, maar wel de regie over de invulling ervan. Rabbit laat zich niet uit het veld slaan door haar slopende ziekte, ze houdt zich groot, voor zichzelf, haar familie en haar dierbare dochter Juliet. Dat dit niet altijd vol te houden is maakt het verhaal levensecht en raakt me enorm.

Ik heb het met een brok in mijn keel gelezen en heb, hoe paradoxaal het ook mag klinken, regelmatig gelachen om de luchtige en relativerende scenes en dialogen. Rabbit Hayes en haar familie en vrienden hebben me beslist niet onbewogen gelaten. Lees dit verhaal en geniet maximaal van elke dag!




Over de auteur:
Anna McPartlin (Dublin, 1972) verloor beide ouders op jonge leeftijd en kwam bijna zelf om bij een auto-ongeluk. Zij heeft een aantal jaar als stand-upcomedian opgetreden. Inmiddels heeft ze een succesvolle carrière als auteur opgebouwd en schrijft ze naast romans ook scenario's voor film en televisie.

De 9 dagen van Rabbit Hayes - Anna McPartlin
A.W. Bruna Uitgevers
Uitgave Pocket, 392 bladzijdes
Verschijningsdatum 9 februari 2016


4 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Het is een prachtig verhaal met een lach en een traan! Zeker een aanrader.

      Verwijderen
  2. Volg je volledig. Boek ook gelezen en prachtig verhaal

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super! Heb gelachen en gehuild, zo triest en tegelijk grappig, knap neergezet door de auteur he

      Verwijderen