dinsdag 9 februari 2016

RECENSIE IN EEN DONKER DONKER BOS - RUTH WARE / LS AMSTERDAM


Deze thriller heb ik gelezen voor de LS sterrenthriller leesclub (met maar liefst dertig lezers) van uitgeverij LS Amsterdam. Op Valentijnsdag mogen we in gesprek met de auteur en met elkaar bij de uitgeverij. 

Toen ik het boek vorige week ontving werd ik direct nieuwsgierig door de griezelige sfeer die de donkere cover met een mistig verlaten bospad uitstraalt.

In a dark, dark wood there was a dark, dark house
And in the dark, dark house there was a dark, dark room
And in the dark, dark room there was a dark, dark cupboard
And in the dark, dark cupboard there was ... a skeleton.                                                                                                      Volkslied

De zesentwintigjarige Eleonora Shaw wordt door familie en vrienden ook wel Leo, Lee of Nora genoemd. Dit geeft al een beeld over haar worsteling met haar onzekerheid over haar echte identiteit, je zou van minder al in de war raken. Ze is erg verbaasd wanneer ze een uitnodiging krijgt voor het vrijgezellenfeest van Clare, die ze al tien jaar niet meer heeft gezien. Ondanks haar sterke twijfel besluit ze toch om met gezamenlijke vriendin Nina te gaan. Aangekomen bij The Glass House, de locatie van het feest midden in een afgelegen bos, voelt ze zich direct ongemakkelijk en bekeken in het overwegend glazen huis.

"... Ondanks de bomen aan weerskanten van de glazen constructie maakte de woning een akelig onbeschutte indruk, zoals het open en bloot op de helling lag, zichtbaar voor alle nieuwsgierige ogen in het dal. ... "

Nora's onbehaaglijke en onheilspellende gevoel wordt concreet wanneer het door Flo benauwend strak geregisseerde feest gruwelijk eindigt met een moord in het glazen huis. Nadat Nora ook nog ternauwernood een auto-ongeluk overleefd en gedesoriënteerd bijkomt in het ziekenhuis kan ze zich alleen nog vage fragmenten herinneren.

"Ik kan het wel uitschreeuwen van frustratie. Vind je het gek? Een van mijn vrienden is misschien dood, en dan mag ik niet overstuur raken? Wie? In godsnaam, wie is er dood? En waarom kan ik het me niet herinneren? Waarom kan ik me niet herinneren wat er vlak voor het ongeluk is gebeurd?"

Ruth Ware heeft met In een donker donker bos het fenomeen 'vrijgezellenfeest' een geheel andere dimensie gegeven door de sinistere setting in het donkere bos en de moord. Eenmaal begonnen met lezen werd ik compleet meegezogen in het verhaal met de grimmige onheilspellende sfeer. 


Alhoewel ik al lezend een donkerbruin vermoeden kreeg hoe de vork in de steel zat, bleek er nog voldoende te gebeuren om geboeid door te lezen en dit verhaal te bestempelen als 'pageturner'. Het griezelige gevoel vanuit het donkere bos door iets of iemand bespied te worden gaf me plaatsvervangende kriebels. Ik verwachtte steeds iets akeligs, en de auteur weet daarin de spanning te pakken en de lezer met regelmaat op een verkeerd been te zetten. Als dit verhaal verfilmd zou worden zou je met de juiste geluids- en beeldeffecten uit je vel springen van spanning, brrrr, ik zag het helemaal voor me tijdens het lezen.

Hoe (on)oprecht vriendschap kan zijn ondervinden Nora, Nina, Flo, Mel, Tom en Clare tijdens het uit de hand gelopen vrijgezellenweekend in het glazen huis in een donker donker bos! 
Durf jij te lezen wat hen daar overkwam?



Ruth Ware over In een donker donker bos (Engels gesproken)

In een donker donker bos - Ruth Ware
Oorspronkelijke titel : In a Dark, Dark Wood
Genre thriller
Uitgeverij LS Amsterdam
Uitgave: pocket, 319 bladzijden.
2016



Geen opmerkingen:

Een reactie posten