dinsdag 16 februari 2016

SFEERIMPRESSIE BOEKPRESENTATIE VOOR WIE IK HEB LIEFGEHAD - MARCEL VAARMEIJER / LS AMSTERDAM




Lieve lezers,

Afgelopen vrijdag (12 febr.) was ik in de middag bij de boeklancering van Voor wie ik heb liefgehad, de nieuwe roman van Marcel Vaarmeijer, uitgegeven door uitgeverij LS Amsterdam. De presentatie was in De Nieuwe Boekhandel van Monique Burger, de dame die velen van ons (nog) kennen als ex-panellid van het tv-programma DWDD. In haar boekhandel is het een genot om rond te neuzen met al die mooie boeken om je heen. 



We werden warm ontvangen door Jacqueline, Marcel's lieve en charmante vrouw. Vorig jaar ontmoette ik iedereen al bij de presentatie van De gloriedagen van Walter Gom, dus het was een feest van herkenning om hen allen, waaronder ook Monique Burger, Hedda Sanders, Jill Top en natuurlijk Marcel Vaarmeijer weer te zien en te spreken. 







Monique opende de presentatie met enthousiasme en vertelde over haar leeservaring van Voor wie ik heb liefgehad.. Het is duidelijk dat Marcel weer een goed gelaagde roman heeft geschreven. 






Hedda Sanders van LS Amsterdam nam daarna het stokje over en vertelde over de totstandkoming van de roman. 


Marcel Vaarmeijer vertelde dat hij altijd de beschermer van zijn moeder is geweest, in plaats van andersom!
Over de periode voor, tijdens en na de oorlog zweeg zijn moeder halsstarrig, ondanks zijn pogingen tot een gesprek met haar. Hij is opgegroeid in het gezelschap van oudere vrouwen, daarom kan hij nog steeds beter met vrouwen overweg. Zijn moeder had liever een dochter gewild en dat maakte ze duidelijk door hem meisjesachtig te kleden. Werd hij dan niet gepest? Nee, gelukkig niet, dankzij de grote mond die hij wist op te zetten!

Marcel, die zichzelf overigens niet grappig vindt, liet ons meerdere keren in de lach schieten. Zijn anekdote over zijn onplezierige kortstondige baan bij een bibliotheek was grappig, vooral omdat zijn vrouw toen tegen hem zei: "jij moet niet in de bieb staan, je moet in de bieb liggen" ;-)  En zo geschiedde, zijn boeken liggen nu in landelijke boekhandels en bij de bieb!

Marcel heeft een authentieke schrijfstijl, zijn humor in combinatie met bittere ernst is een sterke eigenschap in zijn vertelkunst. Ik betwijfel of dit aangeleerd is, hoogstwaarschijnlijk zit het ingebakken in zijn DNA. In zijn roman De gloriedagen van Walter Gom viel deze eigenschap ook buitengewoon sterk op.

Wilma Geldof, zelf ook auteur (Elke dag een druppel gif) en tevens schrijfcoach (ook van Vaarmeijer) had een gesprek met hem over zijn verhaal dat is gebaseerd op het leven van Vaarmeijers moeder. 



Dit boek is de spin-off van een serie van in totaal vijf boeken.

Op de site van de uitgeverij staat het volgende:

"Voor wie ik heb liefgehad is het eerste deel van een romanserie gebaseerd op het leven van Marcel Vaarmeijers moeder. Het is het meeslepende en aangrijpende verhaal over een oude vrouw die terugkijkt op haar leven tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Vaarmeijers roman is grappig met een serieuze ondertoon. Een aanrader voor liefhebbers van Roddy Doyle en van Het Rosie Project. Ook als je hebt genoten van Rose van Rosita Steenbeek is Voor wie ik heb liefgehad een aanrader."

"Wanneer de negentigjarige Louise Veldman op een dag een pakketje met haar oude dagboeken bezorgd krijgt in het verpleeghuis waar ze woont, wil ze ze weggooien. Maar een bevriende verpleger weet haar ervan te weerhouden en hij leest haar de dagboeken voor. De gruwelen van de oorlog, de mannen die Louise heeft liefgehad en is kwijtgeraakt, alles waar ze al die jaren voor is weggelopen, beleeft ze opnieuw. Als de boeken uit zijn, resten er nog twee vragen: wie heeft ze gestuurd, en is haar zoektocht naar de liefde echt voorbij?"
Het boek kost €17,99 en is uitgebracht in paperback / softback in een prachtige blauwe kleur. 'Toevallig' mijn lievelingskleur!

Marcel Vaarmeijer las een aantal passages uit het boek aan ons voor en het werd muisstil in de boekhandel. Iedereen genoot van zijn voordracht, het is toch altijd het leukst wanneer een auteur uit eigen werk voorleest. Het verhaal komt wat mij betreft dan echt tot leven. Er werd na afloop voorgesteld dat hij een luisterboek ervan zou moeten inspreken. Geen verkeerd idee overigens.

Ik ben vrijdagavond meteen in het boek begonnen, maar heb mezelf met flinke discipline weerhouden om het in één adem uit te lezen. Ik wil het verhaal proeven en laten landen, en daarom is het jammer om het te snel te lezen. 

Alhoewel ik het natuurlijk altijd nog een keer kan lezen .... Vaarmeijer schrijft bijzonder onderhoudend!

Ik moet nu niet teveel erover zeggen, want mijn recensie volgt nog op mijn blog en social media. En ik kijk al reikhalzend uit naar de andere romans die hierop zullen volgen. Vaarmeijer vertelde dat hij druk aan het schrijven is voor het volgende deel. Klinkt als muziek in mijn oren.


Ik vond het wederom een geslaagde presentatie en heb genoten van een gezellige middag met boekliefhebbers en mijn man die erbij was. Hij heeft de foto's gemaakt voor mijn blog.


Hartelijke groet,
Shyama in Boekenland




Geen opmerkingen:

Een reactie posten