dinsdag 8 maart 2016

RECENSIE EEN LEVEN NA JOU - JOJO MOYES / DE FONTEIN

Een leven na jou is het vervolg op de bestseller roman Voor jou, waarin Louisa Clark zes maanden intens lief en leed heeft gedeeld met Will. Ondanks haar belofte aan Will om door te gaan met haar leven, heeft ze het erg zwaar. Door de dromen en vrijheid die Will in haar heeft losgemaakt heeft ze zelfs een tijdje in haar uppie in Parijs durven wonen.

"In die eerste maanden was het alsof ik een laag van mijn huid kwijt was - ik voelde alles veel intenser. Ik werd lachend of huilend wakker, en zag de wereld alsof er een filter was weggehaald"

Uiteindelijk keert ze terug naar Londen en neemt een niet zo florissante baan aan in een bar op de luchthaven. Wanneer ze na een bizar ongeluk tijdelijk weer bij haar ouders intrekt heeft ze het gevoel dat ze weer in haar oude patroon vervalt, er lijkt niets veranderd. Maar is dat wel zo?

Ze besluit deel te nemen aan rouwverwerking in een kleurrijke groep waar ze via een deelnemer opnieuw kennis maakt met de knappe ambulancebroeder Sam, die ze herkent van de avond na haar ongeluk. Louisa doet haar best om weer glans aan haar leven te geven, maar dan komt er onverwachts iemand uit Wills verleden die haar broze orde danig overhoop gooit. Haar zus Treena wil dat ze zich actiever op haar eigen leven moet gaan richten in plaats van altijd maar voor anderen klaar te staan.

"Je moet je op je eigen leven concentreren. Je cv rondsturen, netwerken, bepalen wat je sterke punten zijn, en niet weer een smoes verzinnen om je leven in de wacht te zetten"

Zal het Louisa lukken om een andere kijk op het leven te krijgen en zich weer open te durven stellen voor de liefde? Lees het in Een leven na jou.

Ik heb wederom genoten van dit wervelende verhaal over Louisa Clark, die ik een bijzonder intrigerend personage vind. Erg fijn dat de personages uit Voor jou ook in dit verhaal terugkomen, die herkenning maakt het verhaal gezellig vertrouwd. Deze roman is minder intens dan Voor jou, maar zeker niet minder mooi. Het is Moyes zeker gelukt een geweldige draai te geven aan Louisa's leven, waarin weer voldoende gebeurt om de spanning, humor en ontroering een plek te geven.

Dit is een boek dat je beslist in één adem uitleest, zoals mij dus gebeurde. De schrijfstijl van Moyes is soepel, prettig en eigentijds. Ik ben blij dat ook dit verhaal een open einde heeft, ik hoop van harte op nog een vervolg over Louisa, want ik wil dolgraag weten hoe het verder met haar gaat.

Moyes heeft haar al in Voor jou dusdanig tot leven gebracht dat ik haar tijdens het lezen voor me zag: 'sprankelend, grappig, liefdevol,  en intens verdrietig'. Ronduit knap van de auteur om haar als een personage van vlees en bloed te laten overkomen! Ik vind beide delen zeer filmisch neergezet en ben dan ook zeer verheugd dat Voor jou reeds verfilmd is.

Bekijk hieronder de trailer van Voor jou die in de zomer van dit jaar in de bioscopen te zien zal zijn.

EEN LEVEN NA JOU - JOJO MOYES
Uitgeverij De Fontein