vrijdag 27 mei 2016

WIJN - SPIJS PROEVERIJ L'ART DE LA TABLE - GINTARE MARCEL / AERIAL MEDIA i.s.m. BOSMAN WIJNKOPERS DEN HAAG

















Lieve lezers,

Misschien weten jullie nog dat ik vorig jaar in de Ambassade van Litouwen in Den Haag was voor de feestelijke boekpresentatie van het prachtige mediterraanse kookboek L'art de la Table van Gintare Marcel. (Zie hier)

Haar kookboek is door Aerial Media Company zowel in het Nederlands als in het Engels uitgebracht. Dat het inmiddels zeer succesvol is blijkt uit het flitsende nieuws dat in december van het afgelopen jaar werd bekendgemaakt door de uitgeverij:
'L’Art de la Table van Gintare Marcel heeft de Gourmand World Cookbook Award in Nederland, categorie beste mediterrane kookboek, gewonnen. De winnaar in elk land neemt het op in de volgende ronde tegen de winnaars van dezelfde categorie wereldwijd. Zondag 29 mei 2016 wordt bekend gemaakt welk kookboek de wereldtitel 2016 wint.'
Ik duim voor Gintare dat ze de wereldtitel mag winnen met haar fraaie boek. 


              Siciliaanse Caponata (blz. 40)                                  Hummus van zoete aardappel (blz. 60)               

Gintare en haar uitgever doen erg veel aan promotie en bezoeken veel locaties om het boek onder de aandacht te brengen. Altijd met heerlijke gerechtjes en hapjes die allemaal in het boek staan, dus eenmaal geproefd zijn ze prima na te maken thuis. Het is dan natuurlijk wel handig om een exemplaar van het boek aan te schaffen, dat door Gintare dan meteen van een tekst en haar signatuur wordt voorzien. Extra leuk! 

Robert Pham
Vorige week zaterdag ging ik op uitnodiging van Gintare naar Bosman Wijnkopers* in Den Haag, waar ze samen met wijnadviseur Robert Pham een wijn/spijs-proeverij verzorgde. Uiteraard waren de heerlijke hapjes gebaseerd op haar eigen recepten, en de wijnen waren zorgvuldig geslecteerd. Het 'toeval' wil dat de naam Robert Pham een belletje liet rinkelen bij me, en bij nader gesprek met hem kwam ik erachter dat dat klopte. In het kookboek van Bartje Boemboe (zie hier) heeft hij de wijnadviezen gegeven.



Ik zwichtte zaterdag tijdens de proeverij voor de heerlijke soepele biologische prosecco, een speciale blend van Bosman Wijnkopers met een licht pareltje i.p.v. zware koolzuurbubbels. Zo met het mooie weer en zwoele avonden in aantocht heb ik alvast twee flessen gekocht. Gelukkig is de zaak in Den Haag, dus een extra voorraadje is zo gehaald. En laat de mooie wijnzaak nou toevallig op de Frederik Hendriklaan gevestigd zijn ... mijn vaste lezers weten inmiddels dat op die mooie Haagse laan ook mijn favoriete boekhandel Paagman is. Twee vliegen in een klap om te snuffelen, relaxen en shoppen.

Eén van mijn motto's is: 'Eventually everything connects'
En dat is ook hier weer van toepassing ;-)

Hartelijke groet,
Shyama in Boekenland





2 opmerkingen: