zondag 26 juni 2016

RECENSIE MAESTRA - L.S. HILTON / THE HOUSE OF BOOKS / OVERAMSTEL UITGEVERS

In Maestra schetst Hilton het verhaal van Judith Rashleigh, die overdag als assistent in een gerenommeerd Londens veilinghuis werkt. Dit levert haar geen dik belegde boterham op en om rond te kunnen komen is ze 's nachts hostess in een chique club in de West End-buurt. Haar al stroeve contact met haar baas escaleert wanneer ze bij de verkoop van een schilderij het vermoeden heeft dat het om een vervalsing gaat. Ze wordt hierom ontslagen, maar heeft daarmee wel een troef in handen tegen hem.

Dan gebeurt er nog iets onverwachts waardoor ze genoodzaakt is Londen te verlaten. Ze 'vlucht' met één van haar vaste klanten uit de nachtclub, een welwillende en rijke man, naar de Franse Rivièra. Maar ook daar wordt het haar te heet onder de voeten en vlucht ze verder. Veiligheidshalve heeft ze haar naam veranderd in Lauren en leeft tussen de rich and famous een idyllisch leven waar ze alleen over had kunnen dromen. Dan wordt haar aandacht getrokken naar de fraudezaak die haar uit Londen heeft doen vluchten. Haar tijd om wraak te nemen is gekomen.

Door de spectaculaire boekpresentatie waar ik bij was en de groots opgezette media hype rondom Maestra was mijn leesverwachting hooggespannen. Helaas is dit in het eerste deel van de trilogie niet waargemaakt, teleurstellend als je je zo erop hebt verheugd. Ik kom er niet uit waar Hilton met haar personage Judith/Lauren naartoe wilt. Wellicht dat ze dat in de vervolgdelen gaat uitdiepen?!

Het lijkt alsof Hilton zoveel mogelijk aspecten - seks, lust, moord, kunst, reizen, jetset etc. - prominente rollen in het verhaal heeft willen geven om er iets unieks van te maken. Maar less is nog steeds more!! Het verhaal barst hierdoor van de 'losse componenten' waarbij de samenhang in het geheel is zoekgeraakt.

Het ontbreken van de 'lijm tussen de componenten' zegt uiteraard niets over de kwaliteit van schrijven, want ik moet toegeven, Hilton kan schrijven. Het verhaal geeft zelfs blijk van potentie om spannend te zijn, mits het verticaal in plaats van horizontaal was uitgewerkt. Ik kreeg geen hoogte van het personage Judith/Lauren. Doordat ze 'blanco' blijft mis ik de feeling met het personage en dat is voor mij toch beslist een must om van een verhaal te kunnen genieten.

Derhalve is mijn conclusie dat ik Maestra niet de meest zinderende thriller van het jaar vind. Maar zoals ik altijd zeg, smaken verschillen dus lees en beoordeel zelf.

Over de auteur
L.S. Hilton is opgegroeid in Engeland en heeft in Key West, New York, Florence, Parijs en Milaan gewoond. Tegenwoordig woont ze in Londen. Ze studeerde Engels en kunstgeschiedenis. Maestra, het eerste deel in een trilogie, zal in 26 landen vertaald worden en de filmrechten werden verkocht aan Columbia Pictures.

Gegevens van het boek
Maestra - L.S. Hilton
Uitgever voor Nederland The House of Books / Overamstel Uitgevers