maandag 20 juni 2016

RECENSIE HET ISOLEMENT - CHANTAL VAN MIERLO / ANTHOS LITERAIR - AMBO | ANTHOS UITGEVERS

De begeleidende brief van de uitgever bij dit boek begint met:
'Kun je je voorstellen dat je zelfs in je eigen huis geen privacy meer hebt? Dat je socialmedia-accounts worden gehackt, je bankrekening wordt geplunderd en je webcam wordt overgenomen?'
Deze heftige actuele gebeurtenis is door Chantal van Mierlo verwerkt in haar literaire thriller Het Isolement, waarin personage Coco helemaal niets verkeerd doet, en toch slachtoffer wordt van cybercrime.

Coco is dol op uitgaan en heeft regelmatig een onenightstand. Zo raakt ze ook in contact met Razvan. Hij is vanuit een Roemeens weeshuis geadopteerd door een welgesteld Nederlands echtpaar, maar keert de prachtige toekomst die in het verschiet ligt de rug toe. Zijn omgeving en ook zijn ouders zijn in het ongewisse dat hij zeer bedreven en actief is in internetcriminaliteit.

Met gestolen geld in overvloed bedenkt hij dat er alleen nog een mooie vrouw ontbreekt om zijn perfecte plaatje compleet te maken. Hij besluit dat de knappe Coco daar uitermate geschikt voor is en bedenkt een plan om haar te krijgen. Met een kat en muisspel probeert hij haar van haar omgeving los te weken en haar volkomen afhankelijk van hem te maken.

Coco, in totale onwetendheid over zijn obsessie voor haar, heeft geen idee wie haar stalkt. Ze raakt danig in de problemen en kan gelukkig tijdelijk terecht bij Jeroen, de therapeut van haar gehandicapte broer. Terwijl hij haar helpt de identiteit van haar stalker te achterhalen ontdekt ze dat Jeroen iets voor haar verborgen heeft gehouden. Haar paranoia wordt hierdoor gevoed en ze richt haar verdenkingen op hem. Kan ze hem wel vertrouwen? Wie is het die zo met haar solt?
Lees het in Het Isolement.

Doordat het verhaal vanuit het perspectief van Coco en haar stalker is geschreven, beschik je als lezer over voorkennis ten opzichte van Coco. Van Mierlo heeft hiermee een beklemmende sfeer gecreëerd, je zou het arme meisje willen waarschuwen, je ziet gebeuren waar zij in trapt met alle gevolgen van dien. Dit maakt het verhaal niet minder spannend overigens, het zet je aan het denken wat je zelf zou doen in zo'n benarde situatie. Waar zou je beginnen met zoeken en wie kun je nog vertrouwen? De verwarring en worsteling van Coco, de obsessie en rare handelingen van Razvan, de toewijding maar ook radeloosheid van Jeroen zijn emoties die goed zijn geïmplementeerd in het verhaal. Het thema cybercrime/catfish roept een onheilspellend gevoel op, het zal je maar gebeuren, brrrr.

Gegevens van het boek
Het Isolement - Chantal van Mierlo
Uitgeverij Anthos Literair, onderdeel van Ambo | Anthos uitgevers
Uitgave paperback, 288 pagina's
Genre Literaire Thriller
2016

Over de auteur
Chantal van Mierlo (Boxtel, 1979) verhuisde in 2001, na het afronden van haar studie International Business, naar Duitsland. Daar werkte ze in diverse functies in marketing en pr. Ze was hoofdredacteur van een internationaal customer magazine. Ze debuteerde vorig jaar met de thriller De nummers (juli 2015).