vrijdag 5 augustus 2016

RECENSIE BELGRAVIA - JULIAN FELLOWES / AW BRUNA UITGEVERS

Op de cover staat deze veelbelovende tekst:
"Een grandioze roman van de man achter Downton Abbey." Dit beloofd wat en met hoge verwachtingen begon ik in het boek.

Fellowes schrijft als intro:
'Dit is een verhaal over mensen die twee eeuwen geleden leefden, al lijken veel van hun verlangens, veel van hun ergernissen en de passies die in hun hart woeden al te zeer op de drama's in onze omgeving, in onze tijd ...'
Dit verhaal start in juni 1815 in Brussel tijdens een bal ter ere van de hertog van Wellington, op de vooravond van de slag bij Waterloo. Tussen de aristocratische gasten bevindt zich het middenklasse echtpaar James en Anne Trenchard, dat rijk geworden is door handel. Dit wordt door de adel als ordinair bestempeld en als zodanig neerbuigend aanschouwd. James is als leverancier van o.a. voorraden voor het leger ook bekend in de hogere regionen, en wordt derhalve oogluikend getolereerd in hun gemeenschap.

Edmund Bellasis, de erfgenaam van de gefortuneerde hertog en hertogin van Richmond, is bijzonder gecharmeerd van Sophia, de dochter van James en Anne. De twee jongelieden ontsnappen in de drukte van het feest aan de aandacht van de aanwezigen. Vlak na middernacht bereikt de hertog het schokkende nieuws dat Napoleon de grens is overgestoken, en iedereen raakt in rep en roer. Ook hier heeft James een belangrijke rol qua bevoorrading van het leger op verzoek van de hertog, die zijn mannen de oorlog in moet sturen.

Haastig afscheid nemend van hun dierbaren vertrekken alle officieren, waaronder ook Edmund, die een verbijsterde Sophia achterlaat. Daar ontdekt ze iets dat haar beeldvorming over Edmund verandert. Dit zet handelingen in werking die verstrekkende gevolgen hebben voor zowel haar familie als die van Edmund. Een kwart eeuw later wonen beide families in de nieuwe wijk Belgravia, op een steenworp afstand van Buckingham Palace. De wegen van Anne Trenchard en de hertogin, de moeder van Edmund, kruisen zich weer. Dit is het begin van een kat en muisspel met een sneeuwbaleffect van intriges en leugens.

Belgravia leest ondanks de flinke omvang erg makkelijk weg. Het is een verhaal vol pracht en praal qua huizen, kleding, juwelen, aristocratische maniertjes en nuffige dames op theepartijtjes. Een upstairs-downstairs verhaal met roddelend personeel zoals het er ook in Downton Abbey aan toegaat, maar van een veel lichter kaliber.

De leugens en intriges komen naar mijn smaak niet spannend over en zijn wat voorspelbaar. Ik had het fijner gevonden als er iets meer aan de fantasie van de lezer was overgelaten, het is een volledig ingekleurd plaatje waar ik geen echt 'wauw' gevoel bij kreeg. De (f)lauwe karakterontwikkelingen doen zowel bij de dames als de heren wat truttig aan. Ik had veel meer van Belgravia verwacht. Fellowes heeft het, met zijn monumentale Downton Abbey als vergelijking, niet voor elkaar gekregen deze te evenaren. Ik vind Belgravia een zwakkere afspiegeling ervan.

Boekinfo:
Belgravia - Julian Fellowes
Nederlandse vertaling uit het Engels door Edzard Krol