dinsdag 9 augustus 2016

RECENSIE PAX - SARA PENNYPACKER / AERIAL MEDIA COMPANY

Recensie Pax
door Joëlle de Lange

Sara Pennypacker is een Engelse schrijfster die nog niet heel bekend is in Nederland. Ze schrijft voornamelijk jeugdboeken, en de meeste zijn nog niet in het Nederlands vertaald. Misschien ken je haar inmiddels van dit boek, Pax. Ken je dit boek nog niet, dan zou het zomaar kunnen dat je het, na het lezen van mijn recensie, ook wilt gaan lezen.

Het boek heeft 239 pagina’s, verdeelt over 34 hoofdstukken, 17 hoofdstukken vanuit het perspectief van Pax en 17 hoofdstukken vanuit het perspectief van Peter.

Pax speelt zich af in Engeland, rond de Tweede Wereldoorlog. De twaalfjarige Peter leidt een gelukkig leven met zijn vader en zijn huisdier, geen hond of kat, maar een jonge vos, genaamd Pax. Maar dan slaat het noodlot toe, er heerst oorlog en Peters vader meldt zich aan als soldaat in het leger om het land te beschermen. Peter moet daarom naar zijn opa en moet Pax achterlaten. Pax blijft in het bos achter, helemaal alleen en aangezien hij nooit heeft leren jagen, heeft hij geen idee hoe hij moet overleven. Gelukkig ontmoet hij al snel andere vossen die hem helpen. Peter blijft ondertussen niet stilzitten, hij besluit terug te gaan naar het bos waar hij Pax heeft achtergelaten. Zal hij Pax kunnen vinden?

Het verhaal sprak mij enorm aan. Ik ben gek op dieren, en het is bijzonder leuk zoals de vriendschap tussen mens en dier in het boek is verwerkt.

Ik was direct betoverd door dit verhaal. Al vanaf de eerste bladzijde viel het me op dat Sara de emoties van een dier erg mooi kan beschrijven en dat schept meteen een band. Pax is een heel leuk personage dat je gelijk in je hart sluit. Peter is overigens ook goed neergezet. Ik voelde zijn pijn en het is alsof hij echt leeft, en niet zomaar een personage is. Pax is ook een karakter waarmee je meeleeft, je gaat hem als een echt bestaand huisdier zien. Hetzelfde geldt voor de andere personages, zoals Borstel, de stoere vrouwelijke vos met haar aandoenlijke broertje Onderdeurtje en Vola, de mysterieuze, strenge dame met een heftig achtergrondverhaal.

Al deze personages zijn geweldig uitgewerkt. Daarnaast heeft dit boek ook ontroerende stukken die prachtig geschreven zijn. Een boek ontroert me niet snel - er zijn natuurlijk uitzonderingen - maar dit boek maakte me bijna aan het huilen, vooral het einde. De schrijfstijl is soms wel een beetje kinderlijk te noemen, dus de jonge lezertjes zullen er zeker van kunnen genieten. Dit is eigenlijk een verhaal dat voor alle leeftijden, dus jong en oud, geschikt is.

Joëlle de Lange

Pax is een aanrader voor  de liefhebbers van De Waterschapsheuvel en Alfie, de Drempelkat. Ook als je niet zo van boeken over dieren houdt, kan het toch weleens een echte aanbeveling voor je zijn.
Pas wel op: het kan hartverscheurende momenten veroorzaken!

Gegevens van het boek
Pax - Sara Pennypacker
Uitgever Aerial Media Company
Uitgave gebonden boek, met illustraties 239 pagina's
Genre Jeugdliteratuur
Leeftijd 9-12 jaar
Maart 2016

Gegevens van de auteur
In haar jeugd dacht Sara Pennypacker altijd dat het de plicht van haar ouders was om het leven zo saai mogelijk te laten verlopen. Toen ze zelf kinderen kreeg was ze bang dat zij dat ook van haar vonden. Ze doet dus haar best dat niet te zijn. Ondertussen is ze uitgegroeid tot een zeer gerenommeerde jeugdliteratuurschrijfster in het zgn. middel grade genre. Haar bekroonde boek Summer of the Gypsy Moths is daar een mooi voorbeeld van. Naast jeugdliteratuur is zo ook bekend van de New York Times bestseller serie Clementine.