zondag 18 december 2016

RECENSIE KOKEN MET KRUIDEN (EXTRACTEN) - CREOSA GOVAERS / WPG UITGEVERS BELGIË - DAVIDSFONDS







In Koken met Kruiden (extracten) heeft Créosa Govaers meer dan vijftig recepten vol verrassende smaken gebundeld. Zij is passioneel bezig met kruiden en aroma's en dit boek is dan ook het resultaat van vele jaren experimenteren.

Er staat dat haar gerechten niet alleen verrukkelijk, maar ook nog heilzaam zijn door de geneeskrachtige substanties. Govaers geeft in dit boek met kennis van zaken tips om kruiden te gebruiken voor lichaam en geest. Als aromatherapeute is ze dagelijks bezig met kruiden en geeft in het verlengde daarvan ook kookworkshops en opleidingen.

Zelf ben ik van jongs af aan bekend met verse kruiden en ik gebruik ze dan ook regelmatig in mijn gerechten, maar wat betreft extracten heb ik, op een flesje vanille-extract na, niks ervan in mijn keukenkastjes. Er ging dan ook een wereld voor me open tijdens het lezen van dit boek. 

Ik vind het bijzonder informatief en leerzaam om te lezen over aromatherapie, de coryfeeën binnen dit kennisgebied, het oliewinningsproces, allerhande tips waar je op moet letten en over de toepassingen, die heel divers zijn.


Er is een keur aan essentiële oliën die de revue passeren, met hun geschiedenis en passende recepten, die tevens worden ondersteund met fraaie kleurenfoto's. Ik had nog nooit van Peterseliewijn (hartwijn) gehoord, het lijkt me een avontuur om dit te maken. Het recept is heel eenvoudig (want met verse peterselie), dus het avontuur zit voor mij meer in het onbekende en de smaaksensatie die me te wachten staat. Een mooi projectje voor de kerstvakantie. 



De wortelcake met zoete sinaasappel en kurkuma ziet er ook zeer smaakvol uit. Ik moet hiervoor wel eerst even op pad om essentiële olie van zoete sinaasappel en van kurkuma te kopen.

Govaers waarschuwt ons om geen goedkope oliën in de supermarkt of bij groothandelaars te kopen. Essentiële olie van roos is zeer kostbaar: de prijs van 10 ml staat vaak gelijk aan een volle boodschappenwagen!

Dit schrikt me wel enigszins af, maar tot mijn opluchting lees ik dat die van citroen en sinaasappel niet zo duur zijn. Het voordeel is, ook bij de dure varianten, dat je er lang mee doet en dat ze breed inzetbaar zijn.

Raak dus niet in paniek, zoals ik in eerste instantie deed, maar lees het boek grondig en begin met 1 één of twee essentiële oliën te experimenteren, zoals ik ook van plan ben te doen.

Achterin het boek staat een alfabetisch overzicht van aandoeningen of werkingen en hun behandeling met kruid of essentiële olie.

Govaers zegt in haar boek:
'Ik neem je mee in een wereld van geuren en smaken door essentiële oliën, verse en gedroogde kruiden te gebruiken die in onze snel voortdenderende wereld juist zorgen voor eenvoud. Praktische toepassingen met ingrediënten die overal te vinden zijn. Weg met die stress! De voornaamste leidraad in dit boek is: HOU HET SIMPEL!




Boekinfo
Koken met kruiden (extracten) - Créosa Govaers
Uitgever WPG België Davidsfonds
Uitgave Hardcover met kleurenfoto's
Genre: kookboek
Verschenen 2016



Geen opmerkingen:

Een reactie posten