maandag 24 april 2017

RECENSIE EN SFEERIMPRESSIE KOOKWORKSHOP SOUQ TAFELS VOL MEZZE - NADIA ZEROUALI & MERIJN TOL FONTAINE UITGEVERS DILLE & KAMILLE AMSTERDAM




Onlangs genoot ik van de prachtige TV-serie Op zoek naar de granaatappel. In dit programma kregen Nadia en Merijn via een gezamenlijke passie, koken, toegang tot de levens van zes bijzondere en sterke vrouwen in het Midden Oosten. De bindende factor in hun uiteenlopende levens is koken en eten, een dagelijks terugkerend ritueel bij iedereen. 


Toen ik van Fontaine uitgevers een ontzettend leuke uitnodiging kreeg om (13 april jl.) een kookworkshop met Nadia Zerouali en Merijn Tol bij te wonen was ik dan ook meteen enthousiast. De locatie was ook al een schot in de roos voor mij, de bijeenkomst vond plaats in de zeer goed geoutilleerde inpandige keuken van het Amsterdamse filiaal van Dille en Kamille, perfect voor zulke gelegenheden. 




Als foodie met een zwak voor leuke keukenspulletjes kreeg ik een licht versnelde hartslag, gelukkig was ik ruim op tijd om samen met mijn man Frank (die alle foto's op dit blog heeft gemaakt) daar gezellig rond te snuffelen, te shoppen en een lekkere cappuccino te drinken. In de tussentijd stroomden de andere genodigden binnen en werd het een vrolijke boel van kennismaken met elkaar, met Pauline van Dille en Kamille, Myrte Elsinga van Fontaine uitgevers en last but not least de twee chefs/kookboekauteurs Nadia Zerouali en Merijn Tol. Ik kende deze twee inspirerende koks reeds van de TV-kookzender 24Kitchen, waar ze toentertijd veelvuldig in kookactie te zien waren.




Deze kookworkshop was voor mij dan ook een buitengewone kans om hen in real life te ontmoeten en extra leuk (!), om samen met ze te koken uit hun nieuwste kookboek Souq, tafels vol mezze. Voordat het zover was vertelden Nadia en Merijn over mezze, die je kunt zien als de Midden-Oosterse variant van tapas.

De gulle, vrijgevige en gastvrije mezzecultuur is een echte restaurantcultuur. Nadia en Merijn vertelden, zoals ze dat ook in hun boek doen, dat mezze eten een beleving is die begint met een mooie locatie met een fraai uitzicht en de hele entourage eromheen. Centraal staan de lange rijkgevulde mezzetafels vol heerlijke koude èn warme gerechten die een complete maaltijd vormen. Soms wordt dit nog uitgebreid met gegrild vlees, kip of vis.


We mochten ons in tweetallen opsplitsen en een recept uitkiezen. De te gebruiken producten/ingrediënten stonden al uitgestald. Het was heel interessant om te koken met geurige specerijen als gedroogde munt en sumak, en met producten als bulghur, parelcouscous, haloumi etc.


Het samen koken met een groep mensen die ik net die ochtend had leren kennen heb ik als zeer plezierig ervaren. Nadia, Merijn en Pauline hielpen daar waar nodig (en dat was echt nodig haha) met hun expertise en productkennis. Dat eten verbindt en alle verschillen tussen mensen doet wegvallen bleek maar weer, we waren gezellig babbelend, lachend en proevend bezig en het voelde binnen no-time heel vertrouwd. 


Ik maakte samen met foodie Maaike een geroosterde bloemkool met tahina-noten-munttopping (uit Souq, blz.122) en de gevulde druivenbladeren met granaatappel-barberry-druivenbulghur (uit Souq, blz.107).

Het rollen van de geweekte wijnbladeren bleek nog een hele klus, de wijnbladeren horen eruit te zien als strakke dunne sigaartjes. Het resultaat na noeste arbeid was een schaal met op kleine dikke frikandelletjes lijkende druiven-bladeren ... maar ach, het was dan ook onze eerste keer. 


Oefening baart kunst, ook voor dit geduld-klusje, waarbij het overigens erg gezellig is om met je mede-roller te keuvelen over allerhande onderwerpen. Dit babbelen geldt voor de hele bereiding van de mezzetafel, het is bij uitstek een bezigheid die noopt tot kletsen en 'roddelen', waarbij verteld werd dat in de Arabische cultuur de mannen het liefst geweerd worden uit de keuken ;-)


Na afloop schoven we om de lange tafel aan en was het genieten van onze zelfgemaakte mezze. Ik vond heel veel gerechten lekker, mijn smaakpapillen en hersens moesten veel nieuwe smaken registreren en opslaan. Ik vond het heel verrassend dat ik meerdere gradaties van zuur proefde, de ene nog frisser dan de andere. Dit blijkt inherent te zijn aan mezze, de friszure tonen versus de zoetigheid van bijv. dadels. Deze balans zorgt voor een spannende smaaksensatie. Het vult overigens flink, want na het nuttigen voelde ik de bijna onbedwingbare neiging een dutje te doen. Nadia vertelde dat dat precies is wat men in die landen dan ook doet, na de warme lunch een tukkie en na het  lichtere avondmaal een wandeling!


Dat de culinaire wereld inmiddels is verworden tot een dorp merk je aan het uitgebreide aanbod van producten in Turkse- en Marokkaanse winkels, die tevens vaak ook verkrijgbaar zijn bij de supermarkten. Niets houdt je nog tegen om te genieten van deze verrassende keuken!


Het boek is een prachtige handleiding om thuis zelf aan de slag te gaan, liefst met een groep vriendinnen, zussen, of ander leuk gezelschap. En daarna samen genieten van al het lekkers, met een lekker drankje waar ook plenty recepten voor staan in Souq, tafels vol mezze. Geniet ervan!


Auteursinfo
Nadia Zerouali en Merijn Tol schrijven al jaren over de Arabisch-Mediterrane keuken. Ze reisden door Zuid-Europa, de Maghreb en het Midden-Oosten om de invloed van de Arabische keuken zelf te proeven.

Boekinfo
SOUQ, tafels vol mezze - Nadia Zerouali en Merijn Tol 
Uitgeverij Fontaine
Uitgave Gebonden, Hardcover, kleurenfoto's en Illustraties, 256 blz.
Genre Kookboek
Verschenen april 2017


2 opmerkingen: