maandag 3 april 2017

RECENSIE & SFEERIMPRESSIE HUBERT DE GIVENCHY / AUDREY HEPBURN - PHILIP HOPMAN / UITGEVERIJ LEOPOLD - GEMEENTEMUSEUM DEN HAAG LEZING & TENTOONSTELLING

Laat ik voorop stellen dat ik al jaren een groot fan ben van Audrey Hepburn. Deze bloedmooie wereldicoon was ook innerlijk een prachtig mens, o.a. blijkens uit haar ambassadeurschap voor Unicef. Als muze van Hubert de Givenchy kwam ze altijd tip top voor de dag. Hoe mooi is het dan voor mij als liefhebber om dit boek van Philip Hopman in handen te mogen hebben. Het maakt overigens deel uit van de serie kunstprentenboeken van uitgeverij Leopold in samenwerking met het Gemeentemuseum Den Haag.

Hubert de Givenchy, met als ondertitel 'voor Audrey met liefs' is een ware streling voor het oog. In talrijke kunstzinnige en kleurrijke illustraties heeft Philip Hopman het verhaal over de ontmoeting en samenwerking tussen Hepburn en Givenchy weergegeven. In toegankelijke taal, voor zowel kinderen en volwassenen erg leuk om kennis te maken met de gevestigde modewereld.

Als kind woonden Audrey en Hubert beiden in een kasteel. In een parallel verhaal lees je over de fascinatie van de jonge Hubert voor de feestelijke kleding die hij ziet op de grote feesten van zijn moeder. Anne is heel vastberaden om later balletdanseres te worden. Leuk detail is hoe hun beider moeders aandoenlijk toegeeflijk zijn naar hen.

Het is inmiddels publiek geheim dat Hepburn's lijf gemaakt leek om het boegbeeld voor Givenchy's kleding te zijn.  Alles zat haar als gegoten en stond haar beter dan wie dan ook. Philip Hopman heeft beider ontwikkeling fraai vormgegeven en de centerfold van Hepburn in de beroemde creatie uit Breakfast at Tiffany's is bijzonder mooi. Ik zou het zo in een lijstje willen plaatsen om er vaak van te genieten!

Hopman heeft zich goed ingeleefd in de levenslange symbiotische vriendschap tussen Audrey en Hubert. Hij heeft dit ingenieus samengevat, met behoud van essentie, waarbij hij beelden laat prevaleren boven woorden in dit oogstrelende kunstzinnige boek!

Ik ging vorige week (zondag, 26 maart j.l.), letterlijk op de valreep vanwege de laatste dag, naar de tentoonstelling van Hubert de Givenchy 'To Audrey with love', om de schitterende creaties die Audrey ooit droeg te mogen bewonderen.

Voorafgaand was er een lezing die ik met enorm veel plezier heb bijgewoond. Drs. Monique Varma nam ons via foto's en haar gedreven enthousiasme mee op een reis door het leven van Audrey en Hubert, hun samenwerking en hun vriendschap.

Het Gemeentemuseum Den Haag werkte voor de tentoonstelling samen met Eloy Martínez De La Pera Celada, die recentelijk met Mr Hubert de Givenchy de tentoonstelling ‘Hubert de Givenchy’ samenstelde in het Thyssen-Bornemisza Museum in Madrid, Spanje (2014/2015). Monique Varma sprak de naam van de Spanjaard vloeiend uit, en kon het niet laten dit nog enkele malen te doen, tot hilariteit van de aanwezigen. Haar vlotte manier van vertellen met haar fijne humor maakte de lezing tot een lust om naar te luisteren.

De art direction was in handen van Maarten Spruyt en Tsur Reshef; conservator was Madelief Hohé van het Gemeentemuseum Den Haag. Monique vertelde dat Givenchy, met zijn 90 jaar de oudste couturier, graag wordt aangesproken als 'monsieur' en dat deed ze vervolgens consequent. Hij was bij de voorbereiding van de tentoonstelling op bezoek bij het Gemeentemuseum en heeft er actief aan meegewerkt, denk hierbij ook aan details als oorbellen, kettingen, armbanden, zonnebrillen etc. Ze vertelde dat deze accessoires door haar en haar collega's 'de snoepkraam' werd genoemd.

De tentoonstelling was een retrospectieve weergave van zijn wereldberoemde creaties, waarmee hij al in 1954 begon. Door het succes van de film Breakfast at Tiffany's werd niet alleen Hepburn wereldberoemd, maar werd ook Givenchy (door zijn gedragen creaties in de film) op de wereldkaart van de haute couture gezet.

Reflectie van vrouwelijke chique/elegance
Audrey hield de ensembles die ze in de films droeg zelf, de overige kleding gaf ze aan baronesse Gaby Van Zuylen van Nijevelt, die het voor deze gelegenheid aan het museum doneerde. Ik heb mijn ogen uitgekeken naar alle pracht en praal, waarbij tot de kleinste kraaltjes en pailletten (en dat zijn er enorm veel) handmatig erop zijn genaaid. Monnikenwerk met een oogverblindend resultaat. De poppen waren van hoofd tot teen getooid, ze hadden zelfs bijpassende schoentipjes aan de voetjes.

Het was alsof Audrey Hepburn weer tot leven kwam en bijna tastbaar werd. Ze was tijdens haar jonge jaren magerder dan de allersmalste paspoppen. Er moest zelfs een stukje uit de tailles worden afgezaagd om de ensembles sluitend te krijgen. Audrey, die ten tijde van de Tweede Wereldoorlog in Nederland woonde en honger had geleden, bleef ook vele jaren erna nog erg mager. Ik keek met stijgende verbazing naar de uiterst smalle jurken. Ik ben blij dat ik alsnog in de gelegenheid ben geweest deze bijzonder mooie en fascinerende lezing en tentoonstelling bij te wonen. Een ervaring waar ik met veel genoegen op terugkijk.

Voor het boek, de lezing en de tentoonstelling!

OVER DE COUTURIER
De Franse couturier Hubert de Givenchy is een van de grote (overigens nog levende) modeontwerpers van de 20ste eeuw. Hij werkte in dezelfde tijd als Christian Dior en Cristóbal Balenciaga en is dus met recht een levende legende in de geschiedenis van de haute couture.

In nauwe samenwerking met Monsieur de Givenchy zelf presenteerde het Gemeentemuseum een groots opgezet retrospectief van zijn oeuvre én een eerbetoon aan zijn prachtige muze Audrey Hepburn.

Philip Hopman (Egmond aan den Hoef, 16 juli 1961) is een Nederlandsillustrator. Opleiding: Rietveld Academie. Woonde 37 jaar in  Amsterdam, maar woont inmiddels weer in Egmond met 1 vriend, 3 paarden, 7 schapen, 4 kippen, 1 haan,1 ezel en 1 part-time hond. Hij heeft nu ook hobby's, zoals zingen, paardrijden, in de zee zwemmen, yoga en tuinieren. Lees meer over Philip Hopman op zijn site

Hubert de Givenchy / Audrey Hepburn - Philip Hopman
Uitgeverij Leopold - Gemeentemuseum Den Haag
Uitgave Hardcover met kleureniluustraties, 32 blz.