maandag 29 mei 2017

CULIREVIEW EASY NORDIC #HYGGE - DAGNY RÓS ÁSMUNDSDÓTTIR / WPG UITGEVERS BELGIË MANTEAU



Dit kookboek Easy Nordic roept door de mooie kleurenfoto's, waarop o.a. sfeervolle serveerplanken beladen met lekker eten, meteen het Scandinavische Hyggegevoel op. Dit staat voor gezelligheid, samen uitgebreid eten, kletsen en lachen, kortom een verrukkelijk saamhorigheidsgevoel. En het hoeft niet allemaal braaf, het mag best een beetje stout, volgens Dagny Rós ;-)



Dagny Rós Ásmundsdóttir is een IJslandse die in Antwerpen woont en werkt als chef en kookboekenauteur. Easy Nordic is haar tweede kookboek (eerder verscheen haar kookboek Easy Iceland). De gezellig ogende kaft van Easy Nordic - waarop met hashtags de woorden hygge, togetherness en doe maar gewoon staan vermeld - straalt de warme persoonlijke sfeer uit die in het boek verder tot uiting komt.

"Met dit boek wil ik dat mijn lezers de échte Dagny Rós leren kennen: mijn tradities, waar ik van houd, waar ik voor sta, wat ik belangrijk vind. Wie dit boek koopt, haalt een stukje van mij in huis. Ik creëer een sfeer, een wereld, en als je mijn recepten kookt, gaat het niet alleen over het recept. Er is altijd een verhaal. Over mensen."
Dagny Rós brengt met haar persoonlijke verhalen en sfeerbeelden meer dan 70 lekkere recepten, deels oorspronkelijk Scandinavisch en deels fusion (o.a. Italiaanse - en Marokkaanse invloeden), tot hun recht. Dit alles is samengevat in een kader van hygge, optimale gezelligheid met vrienden en familie. 

Ze houdt van impulsief samen koken, zonder allerlei plichtplegingen waar ze in België overigens erg aan moest wennen. Ze wijt deze hang naar plannen via agenda's bij ons (ik trek de vergelijking gemakshalve door naar Nederland, want helaas regeert ook hier 'de agenda') aan ons drukke tempo, dat in de Scandinavische landen een flink stuk lager ligt. Deze kalme sfeer zie je overal in het boek, zelfs in het stuk over Kerstmis, dat doorgaans als stressvol wordt ervaren. 

Sleutelwoorden in de Scandinavische keuken zijn o.a. improviseren, stressvrij en een overvloed aan eten. De lekkere recepten, waarin tot mijn grote genoegen veel met vis, doen watertanden. Uiteraard komen diverse toppings op het bekende smørrebrød aan bod, waarvan haar moeder de recepten heeft bedacht. Haar oma en moeder waren ook grote kookliefhebbers en van hen heeft ze de liefde voor koken overgenomen.  Ik vind de twee heerlijke pulled breadrecepten echt lekker, die neem ik klakkeloos over. Heerlijk met een glaasje wijn!


Waar ik ook verrukt over ben is haar twist op de Italiaanse klassieker Ossobuco, waarin ze de kalfsschenkel (vind ik zo zielig) heeft vervangen door zeewolf. Geweldig, waarom ben ik hier zelf niet op gekomen?! Ze verteld dat ze dit recept heeft "gestolen" uit de Italiaanse keuken en het vlees heeft vervangen door vis. 

Ik vind Easy Nordic niet alleen een aanrader om de lekkere gerechten met ingrediënten die over het algemeen makkelijk verkrijgbaar zijn, maar zeker ook om alle persoonlijke verhalen.


Dit geeft een meerwaarde aan het boek, het is alsof ik de auteur ken, zonder haar in real life ontmoet te hebben. Laat je verrassen door dit boek, het is zeker een aanwinst voor foodliefhebbers.  De Ossobuco met vis staat binnenkort op mijn menu, ik verheug me er nu al op. Een lekker en licht gerecht voor de warme dagen. 

AUTEURSINFO 
Dagny Rós Ásmundsdottir, IJslandse chef in Antwerpen, kookt zoals ze praat: met vuur, passie en een tikje branie. In Easy Nordic brengt ze een ode aan de IJslandse kunst van het leven: lekker eten, qualitytime met familie en vrienden, klein geluk. De 75 gerechten zijn lekker, snel en gezond en maken het makkelijk om een druk leven toch te combineren met een gezonde levensstijl.

Dagny Rós Ásmundsdottir was een opgemerkte kandidaat in De Slimste Mens ter Wereld op Vier en was op VTM eerder ook al te zien in De Perfecte Keuken en Junior MasterChef. 

BOEKINFO
Easy Nordic - Dagny Rós Ásmundsdóttir
Uitgeverij Manteau WPG België 
Genre Culinair
Uitgave Gebonden, 244 blz.
Verschenen: 28 maart 2017



Geen opmerkingen:

Een reactie posten