donderdag 18 mei 2017

REVIEW STOVEN BIJ JANNEKE THUIS - JANNEKE PHILIPPI / CULINAIR KARAKTER UITGEVERS

Stoven bij Janneke thuis is het derde boek in de serie bij Janneke thuis, die ze samen met haar man Serge maakt. Hij is foodfotograaf en vormgever, zij is kookboekenauteur en foodstyliste. Daarnaast schrijft ze recepten voor veel tijdschriften en heeft een maandelijkse rubriek in foodmagazine Delicious. Hun boeken worden ook in het buitenland uitgegeven.

De vrije donkere cover van Stoven bij Janneke thuis straalt een enigszins winterse sfeer uit. Dit zet je even op het verkeerde been, want de veelzijdige recepten lenen zich uitstekend om in alle vier seizoenen  te genieten van het gemak, de geur en de smaak van stoven.

"Stoven is zo'n ontzettend fijne bereiding: mislukken kan bijna niet en welke stoof ook op het vuur staat, er ontwikkelt zich een geur in huis die mij gelukkig en relaxed maakt. Het doet me denken aan de zondag uit mijn jeugd, waarop iedereen thuis was", aldus Janneke.

Stoven is overduidelijk een van haar favoriete bereidingstechnieken, het vraagt tijd om alles langzaam te garen en alle aroma's samen te laten komen. Ze geeft ook aan welke pan je het beste kunt gebruiken, hoe je voorkomt dat je stoofgerecht uitdroogt en het nut van het toepassen van een zuurtje. Ze gooit je niet in het diepe, zelfs de onervaren kok kan met haar duidelijke recepten aan de slag. Indien je haar tips in acht neemt is succes gegarandeerd en kun je iedereen aan tafel verrassen met een lekker stoofgerecht.

De recepten variëren tussen heerlijke klassiekers als Ossobuco, Boeuf Bourguignon en Hachee tot aan een hippe miniburger met pulled pork, Skrei met palmkool enz. Een keur aan verleidelijke gerechten, waarvan een aantal met een Italiaanse twist (waar ik dol op ben!), doen me watertanden. Na het lezen van dit boek wil je linea recta de boodschappen in huis halen en de keuken induiken. Vergeet de appels en peren niet, want ook hiervoor heeft Janneke een lekker verrassend recept dat de stoofmaaltijd completeert, evenals de lekkere pastinaakkroketjes. Met restjes stoofvlees weet ze ook raad, die verwerkt ze in heerlijke gratinbroodjes of in bitterballen, hmmmm. Er hoeft niets te worden verspild, dit spreekt mij bijzonder aan.

Ik ga deze lente en zomer beslist vaker een lekker stoofgerecht maken uit dit boek. Ideaal om te genieten van een paar fijne leesuurtjes (bij mooi weer natuurlijk in de tuin), onderwijl genietend van de geuren en me verheugend op de smakelijke maaltijd.
Al met al vind ik Stoven bij Janneke thuis een zeer inspirerend kookboek!

Stoven bij Janneke thuis - Janneke Philippi
Culinair Karakter Uitgevers BV