woensdag 14 juni 2017

RECENSIE GOEDE DOCHTER - KARIN SLAUGHTER / HARPER COLLINS HOLLAND

Karin Slaughter is terug met een weergaloze thriller en is met recht de Queen of Crime. Ze heeft feilloos fictie en actualiteit verweven in dit extreem bloedstollende verhaal vol geweld en drama. Hierover zegt ze in interviews: "Geweld staat in mijn boeken altijd ten dienste van iets anders: wat doet het met het personage, hoe wordt de gemeenschap erdoor geraakt, hoe reageert de politie erop?'"

Bovenstaande is duidelijk herkenbaar in dit geloofwaardige verhaal dat zich al lezend als een enge film afspeelt. De aanzet hiertoe is de koelbloedige aanslag op Gamma, moeder van de tienermeisjes Charlie en Sam. Deze gruwelijke gebeurtenis, met overigens een verpletterend verloop en impact op de meisjes, maakt abrupt een einde aan hun gezinsleven. Vader Rusty zoekt zijn toevlucht in zijn drukke advocatenwerk.

Ze overleven door hun nachtmerrie-achtige herinneringen zo diep en ver als mogelijk is weg te stoppen! Dat dit hun karakters vervormt en hen uit elkaar drijft zie je aankomen. Desondanks kruipt het bloed waar het niet gaan kan, want beide meiden treden beroepsmatig in de voetsporen van hun vader. Charlie blijft als de goede dochter in Pikeville wonen en werken met haar vader, terwijl Sam op flinke afstand, in New York, haar heil heeft gezocht.

Na achtentwintig jaar brengt het noodlot hen weer in contact met elkaar, doordat Charlie betrokken is geraakt bij een aanslag met dodelijke slachtoffers. Over de rol van de politie in deze zaak krijg je koude rillingen. Derhalve neemt Rusty, in de rol van 'advocaat van de duivel', de verdediging van de dader op zich. Sam, die omwille van hem tijdelijk terug is gekomen naar Pikeville, 'de plek des onheils' waar ze nooit en te nimmer naar terug wilde, richt zich namens haar vader op het motief van de dader. Ze is verbijsterd over al het geweld in zo'n klein plaatsje, èn over de uitkomst van haar onderzoek ...!

Dit boek sla je zuchtend dicht, waarbij je langzaam terug moet keren in je eigen werkelijkheid. Het is een verhaal met een enorme wauw-factor, in de zin van ontsteltenis. Slaughter heeft het verhaal in een bijzonder scherpe no-nonsense stijl en met vlotte wisselingen van personages en perspectieven neergezet. Je voelt als lezer de impact en beleeft de drama's mee. Ook de weerslag en de nagalm op de relaties van de meisjes en die met hun vader is psychologisch goed geladen. Goede dochter is een intelligente thriller die extra huiveringwekkend is door de toegepaste actuele gebeurtenissen.
Een dikke aanrader voor liefhebbers van thrillers!

Goede dochter - Karin Slaughter
Uitgeverij Harper Collins Holland