donderdag 14 september 2017

RECENSIE HEELMEESTER - MARCEL VAARMEIJER / LS AMSTERDAM (LUITINGH SIJTHOFF)

Marcel Vaarmeijer biedt de lezer met Heelmeester het 1e spin-offdeel van de roman Voor wie ik heb Liefgehad, waarin Louise haar oorlogsherinneringen aan de hand van oude dagboeken herbeleeft. In Heelmeester is Louise de moeder van Himmel en heeft ze weer een belangrijke rol.

Daarnaast komen haar zoon Himmel en man Karl prominent in beeld. Bij Himmel Grünewald denk je direct: "Het zal je kind maar wezen".  De 8 jarige Himmel, overenthousiast met zijn scheikundedozen, heeft maar liefst drie stevig in gradatie oplopende ontploffingen op zijn geweten. Zijn kamer, zijn hond en zijn ouderlijk huis moesten eraan geloven. Daar waar je zou denken dat zijn vader Karl, werkzaam als arts, gillend gek zou worden, reageert deze uiterst kalm en meelevend. Het riekt hier stiekem naar een dubbele agenda die een gekoesterde wens in vervulling laat gaan ... de verhuizing naar een voormalig hotel met eigen praktijkruimte. De Grünewald kliniek wordt geboren.

Karl houdt praktijk aan huis, een vol huis overigens, want oma Rosalinde en tante Annelise maken een belangrijk deel uit van hun gezin. Annelise werkt er als psychiater. Hier infiltreert Himmel op hilarische wijze om zijn medische nieuwsgierigheid te bevredigen. Samen met zijn vader experimenteert hij in hun laboratorium, waarbij familie en bekenden 'met gevaar voor eigen leven' als proefkonijn dienen. Doel van vader en zoon is medicijnen uit te vinden tegen veel voorkomende chronische ziekten, o.a diabetes. Grappig detail vind ik, over diabetes gesproken, dat ze beide verslaafd zijn aan sachertorte en citroenpunten, die niet aan te slepen zijn ;-)

De relatie tussen Himmel en Louise is er een van afstoten en aantrekken. De arme Himmel ervaart een hechtingsprobleem met Louise, die wisselvallig op hem reageert. Haar dagboeken brengen hem een openbaring die terugvoert naar indrukwekkende gebeurtenissen uit de Tweede Wereldoorlog.

De door Vaarmeijer aangehaalde quote uit 'Who Wants To Live Forever' van de wereldberoemde Engelse rockgroep Queen bevat de essentie van het werk van Heelmeester Himmel Grünewald:

"There's no time for us,
there's no place for us.
What is this thing that builds our dreams,
yet slips away from us?"

Ik rekende al op een lekker verhaal, aangezien ik reeds bekend ben met Vaarmeijer's werk. Maar ik moet zeggen dat dit wat zwakjes uitgedrukt is.  Ik vind Heelmeester van een behoorlijk kaliber en bijzonder verrassend, het verhaal boeit vanaf de eerste tot aan de laatste zin. De samenhang van humor en ernst is subliem, inmiddels een herkenbaar kenmerk van Vaarmeijer. Origineel hoe hij de leadzanger van Queen, bekend als Freddy Mercury, een toepasselijke rol heeft toebedeeld in het geheel.

De morele dilemma's waar zijn personages mee te kampen krijgen plaatst de medische wereld in een discutabel daglicht. Af en toe lijkt het alsof Vaarmeijer via Heelmeester een berispende tik uitdeelt, maar dat is uiteraard geheel mijn perceptie. Waar ligt de grens in onze hang naar een maakbare wereld? En ten koste waarvan? Ethiek, moraal en geweten stemmen tot nadenken door dit onderhoudende en van perspectief wisselende verhaal. Ik verheug me nu al op het vervolg en hoop ook meer te lezen over de intrigerende relatie tussen Himmel en Louise.

Klik hier voor mijn recensie van Voor wie ik heb liefgehad.
Klik hier voor mijn recensie van De gloriedagen van Walter Gom.

Marcel Vaarmeijer (1963) is schrijver en freelancejournalist. Hij publiceerde eerder de romans De gloriedagen van Walter Gom en Voor wie ik heb liefgehad, waarvan de Duitse vertaalrechten zijn verkocht. Heelmeester is het tweede deel van de romanserie over het leven van zijn moeder.

Heelmeester - Marcrl Vaarmeijer
Uitgeverij LS Amsterdam (Luitingh Sijthoff)
Genre Literaire Roman