vrijdag 20 oktober 2017

RECENSIE BROERTJE (THRILLER) - MICHAEL BERG / OVERAMSTEL UITGEVERS - THE HOUSE OF BOOKS

Broertje, de nieuwste thriller van Michael Berg (pseudoniem van Michel van Bergen Henegouwen) wordt gekenmerkt als zijn meest ambitieuze en persoonlijke thriller. Ondanks het feit dat er voorin het boek expliciet vermeld staat dat dit fictie is, heeft hij zich voor zijn personage Felix deels laten inspireren door zijn verstandelijk gehandicapte broer Hugo. Verder zijn alle eventuele overeenkomsten met bestaande personen, locaties of situaties toeval. Dit gezegd hebbende stort ik me op het verhaal.

Berg heeft meerdere thema's verwerkt in deze indringende thriller, die naast dat het inzoomt op de vluchtelingenproblematiek en derhalve politiek gekleurd is, ook enig inzicht geeft in de denkwereld van iemand met autisme. Hiervoor heeft hij twee verhaallijnen bedacht die ogenschijnlijk los van elkaar staan, maar zoals je al raadt op enig punt een spannend raakvlak krijgen.

Enerzijds gaat het over Amin, een jonge vluchteling die desperaat op zoek is naar een beter leven op een veilige plek in Europa. In aangrijpend proza lees je de verschrikkingen die hij, tezamen met andere lotgenoten, moet doorstaan en hem ten gevolge daarvan roekeloos maakt.  Anderzijds gaat het over een gruwelijke drievoudige moord in Zuid-Frankrijk, waarbij de autistische jongeman Felix Oudekerke, overigens een beer van een vent, wordt gearresteerd op verdenking als dader. Onder de slachtoffers behoren zijn vader, een oud Nederlands politicus, diens tweede vrouw en een nog onbekende jonge vrouw.

De Franse politie, hier in de persoon van inspecteur Fillon, spoort Lotte Pradel op, de zus van Felix die hij tien jaar geleden voor het laatst zag. Zij snelt bezorgd naar Zuid-Frankrijk, ervan overtuigd dat Felix onschuldig moet zijn. Om dit te bewijzen moet ze contact met hem zien te krijgen, dat makkelijker gezegd is dan gedaan. Inspecteur Fillon en Lotte hebben er een flinke kluif aan om door de spreekwoordelijke muur te breken. Tot overmaat van ramp ziet Felix kans te ontsnappen ... Lotte is genoodzaakt hem te volgen, met de politie op hun hielen ...

De samenknoping van beide verhaallijnen is vloeiend gedaan, in een spannende, gedetailleerde beschrijving. Berg heeft geen vluchtige stijl, hij zoomt flink in op personen, hun acties en de omgeving, waardoor je als lezer de sfeer rustig kunt opsnuiven en een goede beeldvorming krijgt. Ik verklap natuurlijk niet waar, wanneer en hoe de twee verhaallijnen samenkomen. Daarvoor zul je zelf het boek moeten lezen, wat ik overigens beslist aanbeveel.  Veel leesplezier!

Ik was 5 oktober jl. in Amsterdam bij de uitgeverij voor de lanceringsparty van Broertje. Bij interesse is mijn verslag hier te lezen.

Na een succesvolle carrière bij de publieke omroep koos Michael Berg (1956) voor het schrijversbestaan en verhuisde hij naar Frankrijk. Zijn spannende roman Hôtel du Lac belandde op de shortlist voor de Diamanten Kogel. Met Nacht in Parijs won hij De Gouden Strop 2013. Daarnaast schreef hij onder andere Twee zomers, Heller en Het meisje op de weg.

Broertje - Michael Berg (pseudoniem van Michel van Bergen Henegouwen)
Uitgeverij The House of Books / Overamstel Uitgevers
Genre Thriller