dinsdag 24 oktober 2017

REVIEW DOE HET ZELF! ECOLOGIE OP HOGE HAKKEN - ANNE DRAKE / MANTEAU - WPG UITGEVERS BELGIË


Zero waste, maximum style? Hell yeah, volgens Anne Drake, de auteur van dit mooie kleurrijke Doe het zelf boek, waarbij Ecologie op hoge hakken symbool staat voor de moderne en frisse touch hierin.  Spaar het milieu, en je euro's!

Anne is een vlotte dame met Engelse roots, getrouwd en mama van drie kinderen. Ze wonen in een villa en ja, ze draagt graag hoge hakken. Maar door haar omgegooide levenswijze is haar voetafdruk kleiner dan ooit. Hoe heeft ze dit toch voor elkaar gekregen? Ze doet dit grondig uit de doeken in dit boek, waarin ze vertelt dat ze - bijna ondenkbaar als je leest hoe ze nu leeft - vroeger werkzaam was in de verpakkingsindustrie. Deze nieuwe zero waste levenswijze is dus een compleet radicale ommezwaai geweest voor haar en haar gezin. 

Geleidelijk aan heeft ze het samen met haar gezin voor elkaar gekregen om zo min mogelijk te verspillen en zoveel mogelijk natuurlijke producten te gebruiken, waarbij het haar niet meer vreemd is om heel veel zelf te maken. Van douche- en badproducten tot schoonmaakmiddelen voor het huis alsook lekkere en voedzame vegetarische gerechten. Maar ook crèmes, tasjes, reinigingsdoekjes, wasverzachter, wc reiniger, you name it of deze dame weet er raad mee. Het vegetarische aspect hebben ze inmiddels volledig in hun leven geïntegreerd nadat hun zoon vegetariër werd. Al het dierenleed in de industriële veeteelt en de gevolgen voor het klimaat waren doorslaggevend om helemaal te stoppen met de consumptie van vlees. 


Haar boek bevat veel handige tips en trucs om zelf aan de slag te gaan. Ze geeft stap voor stap uitleg, met gedegen informatie waarom het verantwoorder is om met home-made producten te werken dan het kant en klare chemische spul uit de winkel. Ik kan me hier best in vinden, maar vind het nog moeilijk om geheel in de lijn van Anne te leven. Het vergt naar mijn idee toch flink wat discipline om zo strak verantwoord in je hooggehakte schoenen te staan. Maar goed, Anne heeft het ook niet in één dag voor elkaar gekregen en is een grote inspiratiebron met haar doe het zelf boek vol fraaie kleurenfoto's die zijn gemaakt door Karen van Winkel.

Het klinkt best indrukwekkend om zelf van alles te maken, maar dankzij haar heldere recepten moet het ook de beginneling lukken om te starten met een zero waste leven. Je kunt beginnen met minder te kopen en op te maken wat je in huis hebt, voordat je langzaamaan start met 'het project' van het verkleinen van je voetafdruk. Ik ben geen fervent shopper, dat stemt me al blij. Ik geniet eerder van een goed boek, goed glas wijn, mijn familie en vrienden en de schoonheid van de natuur. 

Haar aangehaalde quote van Socrates is voor mij dus heel herkenbaar: 'The secret of happiness, you see, is not found in seeking more, but in developing the capacity to enjoy less.' Waarom willen we dingen die we eigenlijk niet nodig hebben? Een zero waster zal langzaam maar zeker evolueren naar een meer minimalistische levensstijl. Hiermee geef je ruime aan de belangrijke dingen in het leven: gezondheid, ontplooiing en leuke relaties. 

O ja, vermeldenswaardig is dat Anne per toeval de reportage Plastic Planet zag. Dit was voor haar de trigger om het roer om te gooien. Wellicht dat deze recensie voor jou een trigger is om het boek aan te schaffen en stap voor stap mee te gaan met Anne in het verkleinen van je voetafdruk? Ik hoop het, het heeft mij in ieder geval aangezet nog bewuster te leven dan ik al deed. Het kan altijd een stapje beter!

Succes en geniet van het proces naar een duurzamer leven!

BOEKINFO
Doe het zelf! Ecologie op hoge hakken - Anne Drake
Fotografie Karen van Winkel
Uitgeverij Manteau / WPG Uitgevers België
Genre Lifestyle
Uitgave Paperback, 176 pagina's, Nederlandstalig
Verschenen September 2017



1 opmerking:

  1. Dit is nu al de zoveelste lovende recensie die ik lees van dit boek. Dit maakt mij alleen nog maar meer enthousiast om dit boek op mijn verlanglijstje te zetten!

    BeantwoordenVerwijderen