dinsdag 27 maart 2018

SFEERIMPRESSIE PRESENTATIE & REVIEW KOKEN MET KLEUR - JOKE BOON / UITGEVERIJ NIEUW AMSTERDAM

Joke Boon is reeds bekend in Kookboekenland door o.a. haar succesvolle kookboek Bonen!, dat verkozen werd tot meest duurzame kookboek van 2016. Ik heb een tijdje gedacht dat haar achternaam een pseudoniem was, als kwinkslag naar die titel, maar niets is minder waar. Haar nieuwste kookboek, Koken met kleur!, is nu overal verkrijgbaar. Om dit heuglijke feit te vieren vond er op de eerste lentedag van dit jaar een feestelijke presentatie mèt proeverij plaats bij boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Joke is beslist niet de eerste de beste kookboekenauteur. Als journaliste en receptenontwikkelaar voor o.a. OKvlees.nl en Kesbeke tafelzuur is het niet verwonderlijk dat er een heuse filosofie zit achter haar liefde voor koken met kleur. Op haar vierde verloor ze haar reuk-/smaakvermogen (deze aandoening heet Anosmie, en er is een vereniging voor lotgenoten), waardoor kleur en structuur een belangrijke rol hebben gekregen. Door haar moeder heeft eten altijd al een grote rol gespeeld in haar leven, en dat doet het nog steeds.
"Voor mij horen kleur en lekker eten bij elkaar. Ik hou van die oneindige variatie die je door het gebruik van kleur kunt bereiken. Zo wordt eten nooit saai maar steeds weer uitdagend."
Tijdens haar onderzoek naar de kleur van voedingsmiddelen ontdekte ze het verband tussen kleur en het effect op onze gezondheid. Een interessant gegeven dat ze uitvoerig heeft uitgewerkt in haar kleurrijke kookboek, waarin ruim 100 recepten, in alle kleuren van de regenboog staan, aangevuld met goud, de mengkleuren roze en bruin en ook zwart en wit. Ze vertelt ook over kleur in de voedingsmiddelenindustrie, ook wel aangeduid als 'levens-middelencosmetica', over pigmenten en de relatie van meer plantaardig eten tot ons milieu. Door natuurlijk kleurig te eten krijgen we alle voedingsstoffen binnen die we nodig hebben. Hierdoor sluit dit boek ook nog eens goed aan bij de nieuwe campagne van Ga voor kleur! van het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit.

Daarnaast heeft ze met dit boek een podium kunnen bieden aan iemand die ze als groot aanstormend culinair talent beschouwd: Nout Schram. Hierover vertelde ze een leuke anekdote, die tevens in haar boek is opgenomen: "jaren geleden toen ik in Cyprus op een ....",  het klinkt als het begin van een sprookje. Van Felix Wilbrink mocht ze zijn lekker Indisch familierecept, Indische eieren van Felix, opnemen in dit boek. Tevens heeft ze qua visie veel gehad aan tips van Joris Bijdendijk, eveneens bekend Chef en kookboekauteur.

In dit kleurrijke boek kun je lekkere, goed te bereiden recepten vinden voor o.a. diverse soorten jam, soepen, salades, ovenschotels, hartige en zoete taarten en nog meer lekkers.

De mooie foto's van Simone van den Berg met dito fraaie foodstyling van Alexandra Schijf doen de gerechten van Joke extra mooi uitkomen! Dit boek is duidelijk met veel zorg, liefde en aandacht tot stand gebracht. Joke spreekt in haar dankwoord dan ook uitvoerig haar waardering uit naar iedereen die eraan heeft bijgedragen.

Ze benadrukt dat een kookboek een gids moet zijn en nooit een dwingend korset. Durf te variëren, laat af en toe een ingrediënt weg of voeg iets toe. Door de portiegrootte aan te passen zijn haar gerechten prima geschikt als voor- of hoofdgerecht of als lunch! Een kookboek is een boek om te gebruiken, dat bevlekt mag raken. Haar boek leest door haar verhaaltjes, en niet in het minst door haar vlotte schrijfstijl, als een autobiografie, maar is dat zeker niet.

Reacties, vragen en opmerkingen over Koken met kleur! stelt ze zeer op prijs. Ze is te vinden via www.boonappetit.nl en actief op diverse social media kanalen.

B(o)on Appétit met kleur!

Koken met kleur! - Joke Boon