dinsdag 13 maart 2018

SFEERIMPRESSIE & REVIEW KOOKBOEK VET - BAS ROBBEN / UITGEVERIJ GOOD COOK

Dinsdag 6 maart jl. was de presentatie van Vet, het nieuwste kookboek van Bas Robben, uitgegeven door Lisette Drent van uitgeverij Good Cook. Deze feestelijke gelegenheid vond plaats in Bar Centraal aan de Amsterdamse Ten Kate markt. In de compacte ambiance stroomde het al snel vol. Ik zag wat bekende gezichten uit kookboekenland, waaronder Makkie Mulder, voormalig hoofdredacteur van Delicious, Sabien Bosman, Jacques Hermus, Nadia Zerouali en last but not least Yvette van Boven, die het eerste exemplaar in handen kreeg. Ze maakte nog een leuke kwinkslag dat Vet in haar naam zit y-VET-te ;-)

Bas is culi-journalist (o.a. bij Delicious) en bracht eerder het prijswinnende (Gouden Garde Publieksprijs) kookboek Zuur uit. Je zou haast aannemen dat zijn nieuwe boek over een van de andere basissmaken zou gaan, maar niets is minder waar. Hij ging altijd naar Duitsland, Engeland en Taiwan, maar culinaire ervaringen in o.a. Lissabon en Taipei deden hem 'vet als ingrediënt' in een andere dimensie ervaren. Let wel dat hij met vet doelt op het vet dat je in je mond stopt, niet over wat er op je buik en heupen zit!
"In Vet gaat het over vet als levensbehoefte, want zonder vet ga je dood. Vet verdient zijn eigen plek in de culinaire wereld. Omdat het conserveert, glijdt, verrijkt, ingrediënten krokant kan maken en een smaakdrager is die lang in de mond blijft hangen."
De opbouw van dit boek bestaat niet uit de traditionele voor-, hoofd- en nagerechten, maar bevat naast informatie, over de oorsprong als ingrediënt, de soorten en verschillende veelzijdige toepassingen en de functie ervan, ook allerlei technieken om ermee aan de slag te gaan. Drank en zoet sluiten achter aan.

Uiteindelijk koop of krijg je dit boek om er heerlijk mee aan de slag te gaan en jezelf en je gasten te verwennen en te enthousiasmeren, dus de recepten spelen een grote rol. Enkele van de gerechtjes, inclusief een voor de gelegenheid gemaakte cocktail met ghee, waren te proeven tijdens de presentatie. We proefden een aardappelpizza met gesmolten lardo als topping (dunne plakjes vetspek die smelten op je tong), Taiwanese gefrituurde kip met als topping o.a. fivespicepoeder. Natuurlijk werd al dit filmende vet weggespoeld met een koel glas wijn, die hier erg lekker en verfrissend bij smaakte.

Het boek staat vol met lekkere recepten, variërend in moeilijkheidsgraad van zeer makkelijk (friet voor luie mensen) tot die waar wat meer inzet van de thuischef wordt gevraagd. Voor ieder wat wils, ook qua smaak en portemonnee. Hekkensluiters zijn zoetigheden voor desserts of als tussendoor verwennerij en drankjes, zoals o.a. hete boterrum, ginja ninja en baileys met kaneel!

Foto's in het boek gemaakt door Jeroen van der Spek

Dit is het vetste boek dat je ooit leest. Ga fijn aan de slag met conserveren, frituren, konfijten, infusies en emulsies, bakken en ijs en drankjes. Berg je maar, aldus Bas Robben!

Copyright