vrijdag 8 mei 2015

RECENSIE HET MEISJE IN DE TREIN - PAULA HAWKINS



"Eenmaal op vaart dendert Het meisje in de trein voort tot een onheilspellende climax"




Dit boek heb ik gelezen voor de Bruna blogtour. Het verhaal speelt zich af in Ashbury, in de zomer van 2013, tussen vrijdag 5 juli en zondag 18 augustus. Het begint vanuit het perspectief van Rachel en wordt verder in het verhaal ook vanuit Anna en Megan verteld. Deels in de tegenwoordige tijd, deels in de verleden tijd.

Hoofdpersonage Rachel is een eenzame vrouw die elke dag met de trein forenst van Ashbury naar Londen en vice versa. De trein stopt elke keer bij hetzelfde rode sein, wat haar in de gelegenheid stelt naar de huizen aan de overkant van de spoorrails te kijken, in de straat waar ze ooit heeft gewoond met Tom. Ze is, tegen haar zin, gescheiden van hem en heeft erg veel moeite dit te verwerken. Ze 'gluurt' graag naar een gelukkig stel dat altijd samen in hun tuin is, ze noemt hen in gedachten Jesse en Jason ( in werkelijkheid Megan en Scott). Ze verzint een perfect leven voor hen. 
"Het was zo'n onwerkelijk gevoel dat ze me op deze manier werd gepresenteerd, die volmaakte blondine naar wie ik had zitten kijken, met een leven dat ik in mijn hoofd voor haar had geconstrueerd en gedeconstrueerd".
Tom is in 'hun' huis blijven wonen en vormt met zijn nieuwe vrouw Anna en hun babydochter een gelukkig gezinnetje. In tegenstelling tot Rachel vindt Anna het maar niks om bij de spoorbaan te wonen, de treinen werken op haar zenuwen. Rachel, die nu noodgedwongen op kamers bij een kennis woont, kan niet verkroppen dat Anna haar man en haar huis heeft en zoekt steeds vaker vergetelheid in alcohol.  Ze heeft geen enkel toekomstperspectief meer, alles glipt als zand tussen haar vingers. 
"De dronken Rachel ziet geen consequenties, die is ofwel overdadig hartelijk en optimistisch of van haat vervuld. Die heeft geen verleden en geen toekomst. Ze bestaat zuiver in het moment".
Op een ochtend ziet ze vanuit de trein iets ongewoons gebeuren in de tuin van Jesse, en raakt danig in de war. Ze gedraagt zich in haar paniek als een ongeleid projectiel, handelt in opwellingen en belandt hierdoor in een benarde situatie die steeds grimmiger en gevaarlijker wordt. Wie zal haar geloven, een vrouw die vaker dronken dan nuchter is en bekend staat als fantast? 

Het meisje in de trein vind ik persoonlijk geen bloedstollend spannende thriller, maar meer één met een flinke psychologische lading die onderhuids suddert en een onheilspellend gevoel oproept. Het verhaal begint met een pakkende proloog:
"Ze ligt begraven onder een zilverberk, in de buurt van de spoorrails, en haar graf is een cairn. Een klein hoopje stenen, meer niet eigenlijk. Ik wilde niet de aandacht vestigen op haar laatste rustplaats ...".
Gaandeweg het lezen kreeg ik een donkerbruin vermoeden van de identiteit van de dader, maar dan bracht Hawkins me door een vernuftige wending weer in twijfel, precies zoals ik van een goede thriller verwacht.

Het meisje in de trein is in een soort dagboek- c.q. verslagvorm geschreven die doorspekt is met innerlijke monologen en rondtollende gedachtegangen. Dit maakt het verhaal beslist niet onoverzichtelijk of traag. De vertellingen vanuit meerdere perspectieven geven een extra dimensie aan het verhaal, waar ik in het begin eerst even in moest komen. Maar daarna is het niet meer weg te leggen tot het uit is en suddert nog na. Eenmaal op vaart dendert Het meisje in de trein voort tot een onheilspellende climax, waarin fantasievol voyeurisme een gevaarlijk spel blijkt te zijn met verstrekkende gevolgen.

Ik las op de achterflap van het boek dat de filmrechten zijn verkocht aan Dreamworks. Dat belooft wat! Ik kijk er naar uit.





Over de auteur:
Paula Hawkins werkte vijftien jaar als journalist voordat ze begon met het schrijven van fictie. Ze werd geboren in Zimbabwe en woonde daar totdat ze in 1989 naar Londen verhuisde. Het meisje in de trein is haar thrillerdebuut en stond in de VS en in Engeland direct op nummer 1 in de bestsellerlijsten. 

Het meisje in de trein - Paula Hawkins
Genre: Thriller
Uitgever: A.W. Bruna
Uitgave: Paperback, 358 pagina's / ook als e-book
ISBN: 9799400503885 / 9789044971453




Geen opmerkingen:

Een reactie posten