maandag 17 april 2017

RECENSIE GETEKEND - SUZANNE PETERS / UITGEVERIJ ELLESSY

Deze recensie is geschreven door
Joëlle de Lange (14 jaar)

Getekend vertelt het verhaal over de vierentwintigjarige Mirna. Ze is ontzettend onzeker en eenzaam en staat veelal in de schaduw van haar oudere zus, die bij iedereen geliefd is. Door deze onzekerheid heeft Mirna geen vrienden en leidt een behoorlijk geïsoleerd leven.

Op een dag ontmoet ze tijdens een wandeling in het park een knappe en vriendelijke jongen genaamd Allan. Ze worden vrienden en krijgen een tijdje later een relatie. Een paar maanden later nodigt Allan haar uit om mee te gaan met hem en zijn vrienden naar Spanje. Mirna is een beetje gespannen, maar besluit om toch maar mee te gaan om Allan een plezier te doen. Maar in Spanje wordt ze geconfronteerd met haar grimmige verleden en ze doet er alles aan om haar geheimen te verbergen voor Allan en zijn vrienden …

In sommige boeken over eenzame personen is het hoofdpersonage een depressief, pessimistisch persoon die nooit iets goeds over zichzelf of de wereld te vertellen heeft en nooit enthousiast is. In dit boek is dat anders. Mirna is een verrassend realistisch iemand die wordt achtervolgd door haar verleden en geheimen.

Het onderwerp van Getekend is wel een beetje heftig (het gaat over zelfbeschadiging), maar erg goed uitgewerkt en niet deprimerend, zoals ik vind bij de meeste boeken die hierover gaan. Ik vind het verhaal erg goed, mooi geschreven en soms ook wat emotioneel. Het einde is erg mooi en goed uitgewerkt.

Wat ik ook leuk vind is dat je Mirna erg ziet veranderen in het verhaal. In het begin is ze eenzaam en verlegen en aan het eind van het boek wordt ze sterker en socialer. Dat laat zien hoe belangrijk vrienden voor je kunnen zijn en brengt de boodschap die het boek heeft goed over, namelijk dat je niet bang moet zijn om mensen in je leven toe te laten en je niet slecht over jezelf moet denken omdat je er uiteindelijk toch niks mee bereikt. Dit boek is zeker de moeite waard om gelezen te worden.

Suzanne Peters is geboren in Roermond en heeft al een hele periode in haar leven geschreven. Op haar negentiende schreef ze het boek De draak van Katibal, die ze vervolgens in eigen beheer heeft uitgegeven. Het was een interactief boek, waarbij de lezer zelf kon bepalen wat de hoofdpersoon ging doen. Later verscheen ook haar boek Lydo, eveneens in eigen beheer uitgegeven. Suzanne Peters heeft tevens geschreven voor uitgeverij Marken en diverse delen voor de favorietserie op haar naam staan.

In 2009 verschenen de eerste boeken van deze auteur bij Uitgeverij Ellessy. Sinds 2010 heeft Peters haar eigen bedrijf. Ze schrijft in opdracht diverse teksten, die meestal te maken hebben met reizen, gezondheid en financiën.

Getekend - Suzanne Peters
Uitgeverij Ellessy
Uitgave Paperback, 233 blz.